Alla inlägg under februari 2007

Av Lina Karlsson - 28 februari 2007 19:57

Idag hade vi andra föreläsningen i den nya fem poängs kursen i pedagogik och det var även andra föreläsningen som jag kämpade förtvivlat för att hålla mig vaken. Lärarens röst är minst sagt sövande och med alla hans fantastiska citat och alla hans givande modeller och teorier kopierade från olika böcker kan det inte bli mycket mer intressant...hmm...kaffe är min enda räddning.


Igår var jag seriös och köpte jongleringsbollar. Vi har nämligen fått i uppgift att lära oss jonglera under den här kursen och föra dagbok under inärningsprocessen. Det närmsta jag har kommit jonglering tidigare var ett försok när jag var yngre men jag kände ganska snabbt att det inte riktigt var min grej så det här ska bli mycket intressant.

Av Lina Karlsson - 26 februari 2007 21:56

Idag var det ingen skola så det fanns gott om tid för träning. Jag körde en dryg timmes styrka i förmiddags och i eftermiddag var jag och Putte uppe på Lugnet och åkte knappt 20 km skidor. De vanliga rundorna gick inte att köra så det fick bli tävlingsspåren. Vi lyckades hamna på elitspåren så det gick upp och ner mest hela tiden och det var inte precis de snällaste backarna. Jag körde på bra uppför men som vanligt kom Putte ifatt mig nerför då jag är en fegis och gärna går ur spår, sen var det bara att börja jaga igen... undra vem som gjorde av med mest energi. På "Förkväll" idag på TV4 sa de att 45 min hård skidåkning bränner runt 700 kilokalorier(låter mycket) så isåfall skulle jag ha förbrännt över 1500 på det här passet. Det gjorde att semlorna senare på kvällen smakade väldigt bra.

Av Lina Karlsson - 25 februari 2007 20:37

Idag åkte pappa öppet spår och han kämpade sig igenom alla de nio milen. Det var hans artonde gång så minst två gånger till lär det väl bli för hans del. Jag är så stolt över dig pappa! Jag bestämde mig för att jag ska åka öppet spår nästa år och jag har utmanat min systers sambo så nu får han lägga sig i hårdträning.


Det blev tre timmar på cykeln idag igen. Det snöade hela tiden men det slutade såklart när vi kom tillbaka till Falun. Jag är lite avundsjuk på de cyklister som åkte till Mallis idag men om en månad är det min tur. Det är så skönt att cykla på söndagar; man kommer hem, duschar, äter och lägger sig i soffan och tittar på alla repriser på TV. Det är gött det!

Av Lina Karlsson - 24 februari 2007 23:24

Igår hade jag inflyttningsfest i min nya lya, mycket folk på en liten yta men skoj var det. Var ute på cykeln kl halv tio i morse. Jag gav mig ut på skogsvägar och det var första gången i år som jag cyklade i snö. Jag tänkte att jag absolut inte skulle köra på några skoterspår men rätt som det var var de där och jag fortsatte men jag kan inte precis påstå att det gick snabbt framåt... Jag cyklade genom Skog eller rättare sagt Skog City som det stod skyltat idag, massor av folk och massor av avgaser eftersom det var motorcross tävling där. I morgon är det ett cykelpass på schemat igen, ska dock försöka undvika skoterspåren.

Av Lina Karlsson - 22 februari 2007 23:15

Lidl har äntligen skaffat korgar! Jag var den första att inviga en idag på morgonen kl en minut över nio. Det var verkligen på tiden och jag undrar hur många gånger jag har varit inne och tänkt handla bara lite men som vanligt har jag plockat till mig mer än jag tänkt och därför tappat hälften på vägen till kassan. En del gånger har jag även tagit till Lidl-tricket, nämligen gått till kassan direkt och tagit en påse att plocka ner varorna i. Att ta en hel vagn har känts onödigt stort.


I morgon har vi redovisning av rörelseanalysen och kursen är därefter avslutat, vilket innebär en hel helg utan några överhängande saker att göra i skolarbetet. Skönt!

Av Lina Karlsson - 21 februari 2007 21:40

Igår sprang jag för första gången på länge om man bortser från all löpning i skidspåren på Lugnet i lördags kväll då jag knappt hade något fäste alls. Jag envisades att inte sätta på något klister så då fick jag skylla mig själv. Jag känner tyvärr fortfarande av det som sitter i hälen men det blir bättre och bättre.


Idag försökte vi få klart rörelseanalysen i skolan men vi får sitta en hel del i morgon också tyvärr. Rundtrampet visade sig vara klurigare än vi trodde. Träningsmässigt så blev det två pass idag, styrketräning i morse och tröskelintervaller på testcykel i eftermiddag. Jag kände mig stark på cykeln så det känns positivt.

Av Lina Karlsson - 19 februari 2007 18:11

Idag blev det ett långpass på skidor. Det var jag och fem cyklister som åkte uppåt Mora för att få ett distans pass på skidor utan att behöva åka en massa varv. Det var riktigt härligt och det var lättåkta spår. För min del blev det 35 km på 2.30 vilket är helt okej. På vägen hem tog vi även en sväng ut på isen med högskolebussen, cykeltränaren vid ratten.


I eftermiddags upptäckte jag att mitt kårleg är borta, mindre bra eftersom det behövs på tentan i morgon. Jag får försöka fixa det i morgon förmiddag på något vis. Ja det är kanske dags att öppna boken och plugga in det sista, men så här lugn som jag är inför den här tentan har jag aldrig varit tidigare.

Av Lina Karlsson - 16 februari 2007 21:28

Med "Så ska det låta" i bakgrunden skriver jag dagens inlägg. Jag skrev inget igår av den enkla anledningen att det var en väldigt händelselös dag; en timmes skidor i Stångtjärn. Jag blev faktiskt uttråkad vilket var ett tydligt tecken på att spåren inte är de bästa där ute. Kvällen ägnade jag till att göra något åt den tomma väggen som jag hade vid sängen, tänk vad man kan göra av lite garn och en massa knappnålar, fantasi och kreativitet var förstås också en förutsättning.


Idag var det heldag av föreläsning i skolan men jag skippade eftermiddagen och satte mig istället på testcykeln. Hade först tänkt köra sex gånger åtta minuter men efter att jag började visualisera att jag var med i utbrytargrupper på U6-dagars (visualisera och drömma kan man alltid göra) gick det lätt som en plätt, kadensen ökade och så även pulsen (inte minst i spurten på etapp tre) så jag körde två styck till. Skönt att vara igång med träningen igen. Jag hann precis slumra till i soffan hemma innan det var dags att sticka upp till Lugnet och åka skidor. Det blev cirka 15km, jag tog mig bland annat runt tian för första gången, nerförsbackarna var ju faktiskt inte så hemska som jag föreställt mig. Åter igen blev jag utskrattad då jag åker med pappas gamla blå-gula Kneissl från slutet av 70-talet (dock med nya bindningar)...ok det är kanske dags att skaffa nya...till nästa vinter.


I kväll fick jag återse en gammal lärare från gymnasiet, det var han som hade turen att vinna 100 000 och en bil på Postkodsmiljonären. Han är den snällaste och mest oskyldiga människa i världen men är tyvärr även den sämsta tänkbara människa på att lära ut engelska och jag har därför inga roliga minnen från våra engelska timmar.


Får se vad jag gör resten av kvällen. Filmen på ettan ska visst vara en höjdare men jag har dessvärre tvättid i morgon bitti kl sju och med tanke på att både träning och tentaplugg står på schemat i morgon så säger förnuftet att jag borde lägga mig och sova men det är tyvärr inte alltid jag följer det.

Ovido - Quiz & Flashcards