Alla inlägg under februari 2007

Av Lina Karlsson - 14 februari 2007 21:29

Idag var det tänkt att jag skulle gå på kårinviningen och se Melody Club uppträda men jag var klok nog att stanna hemma då jag fortfarande känner något i halsen. Jag vet inte riktigt vad det är för jag känner ingenting i övrigt. Kvällen ägnade jag istället åt att måla ramar. Jag är imponerad av mig själv att jag tog intiativet att göra det men är inte förvånad över att jag har färg över hela händerna. Tur att det slits bort med tiden.

Av Lina Karlsson - 13 februari 2007 21:03

Idag har det äntligen blivit lite plugg, anledningen till det är att jag inte tränat idag. Jag kände lite i halsen i morse när jag vaknade så jag tänkte att det är lika bra att vila en dag och förhoppningsvis inte bli sjuk istället för att åka på en förkylning. Jag hade dock planerat längdskidor idag så jag ser fram emot torsdag då det är tänkt att jag ska ut i spåren om halsen känns bättre. Min tränare ringde mig i eftermiddag och sa att dopingkontrollanter var upp i simhallen, jag hade visst skrivit i min vistelserapport att jag skulle vara i bassängen då så jag fick ta och cykla upp till Lugnet. Lite lustigt egentligen eftersom jag hade kunnat göra något inför provet om jag hade haft anledning till det men de godkände visst det. Under tiden jag väntade på att jag skulle få fram något prov fick jag massage av en vän som råkade vara där. Jag är otroligt spänd i musklerna kring ryggraden och det känns som om jag har en nerv i kläm. På fredag ska jag få en riktig massage och hoppas på att det är de spända musklerna som är anledningen till smärtan annars får det bli att söka upp en naprapat eller kiropraktor. Nu väntar en god natts sömn och förhoppningsvis känner jag mig bättre i morgon.

Av Lina Karlsson - 12 februari 2007 23:39

Idag bestod träningen av intervaller på testcykel, 3x20min, jag gillar verkligen de passen, de känns bra helt enkelt. Kvällen hade jag tänkt ägna åt plugg av alla muskler, leder och ben i överkroppen inför morgondagens labb men det slutade istället med poker hos Putte. Det var i princip första gången för min del och det gick bättre än förväntat, vem vet jag kanske har en viss talang för det. Jag måste dock arbeta upp ett lite bättre pokerface till nästa gång...

Av Lina Karlsson - 11 februari 2007 22:56

Tack så mycket för att ni hjälpt mig med att fixa allt i lägenheten. Vad hade jag gjort utan er...


Det har inte hunnits med mycket träning i helgen. Ett dubbelpass igår med testcykel och styrka var allt. I morgon ska vi arbeta med grupparbetet men efter det så är det tänkt att träningskläderna ska på igen.

Av Lina Karlsson - 10 februari 2007 23:40

I skymundan av VM i skidskytte och alpint avgjordes idag EM i vintertriathlon i Triesenberg-Steg, Liechtenstein. Dagen kunde inte sluta mycket bättre för Sverige då våra enda deltagare, Andreas Svaneborg och Eva Nyström tog guld respektive silver. I vintertriathlon ingår disciplinerna löpning, MTB och skidor och distansen gick idag över 6-10-7,5km. Vintertriathlon är en snabbt växande sport och kan vara en framtida OS-gren. Mer går att läsa på ITU:s hemsidahttp://www.triathlon.org/?call=TVRFdw==&id=ODYy&keep=shGrattis Eva och Andreas!

Av Lina Karlsson - 9 februari 2007 23:16

Idag har det blivit en lugn dag vad gäller träning. Jag var ute och cyklade i knappt två timmar i förmiddags vilket var tillräckligt för att mina fötter skulle skrika av smärta när de tinade upp hemma. Pappa och mamma kom strax efter lunch så vi har fixat och donat i lägenheten idag. Bäddsoffan var det första projektet...jag skulle visa hur jag tidigare gjort för att försöka fälla ner den, och samtidigt som pappa sa "det här kan inte vara rätt monterat" så råkade jag släppa ner sitsen och den föll ner horisontellt, precis som den skulle, så då var det löst...pappa var dock lite besviken... "lugn pappa, det finns mycket kvar att fixa". Efter att vi sett Anjas guldåk stack pappa och jag upp till Lugnet och åkte skidor. Det var ett tag sedan sist, en och en halv vecka sedan. Det var dock längre sedan för pappa, två år sedan mer exakt och om två veckor ska han stå på startlinjen på Öppet spår...härligt pappa. Han sa idag att han kanske skulle försöka komma på sista plats, man får tydligen pris då...


Jag har fått min nya kamera idag som min bror köpte till mig i Hongkong, jag lyckades tyvärr förstöra min förra i höstas efter fyra dagar i Falun...men nu kommer jag förhoppningsvis att lägga ut lite aktuella bilder på bloggen...ska bara lära mig kameran först.

Av Lina Karlsson - 8 februari 2007 21:58

Dagen började med ett intervall pass i bassängen. Jag sprang i vattnet och fick äntligen upp pulsen efter tips från min tränare. Ett tips var att springa utan väst och då hade jag inget annat val än att pinna på med benen. Vi hade sista föreläsningen idag före tentan så nu återstår det bara att plugga in allt.


Efter skolan satte jag mig på testcykeln och körde tre gånger tjugo minuter och avslutade med lite spurtträning. Det var orienterare som tränade i hallen samtidigt som jag och det var en tjej som sprang med karta, jag förstod syftet men fick ändå mig ett skratt eftersom det av någon anledning såg väldigt komiskt ut.


I morgon kommer mina kära föräldrar upp och hälsar på mig på en kort visit, det ska bli trevligt och förhoppningsvis blir det några kilometer i skidspåren tillsammans med pappa. I morgon ska jag ut på ett distanspass på cykeln, det blir nog det kortaste på länge med tanke på vad termometern kommer att visa.

Av Lina Karlsson - 7 februari 2007 21:03

Idag har det blivit en del träning igen. Dagen började med en och en halv timmes styrketräning före skolan och kl två satte jag mig på testcykeln för att köra åttaminutrare. Jag insåg dock snabbt efter att Vastus medialis (en av lårmusklerna) strejkade att det inte var så smart att köra på hårt så kort efter avslutat styrkepass. Det blev bara två åttaminutrare men fortsatte med några fyra minutrare och två minutrare och det började kännas bättre igen. Jag körde vidare med sex en minuters intervaller över Vmax - 330-340watt och de kändes riktigt bra! Efteråt testade jag på den "vibrationsmaskin" som friidrottarna använder sig av, det var riktigt skönt för benen, en snabbmassage, men jag kan ju säga att det kändes sådär innan jag insåg hur jag skulle stå för att undvika att även huvudet vibrerade... Grupparbetet med rörelseanalysen går framåt...sakta men säkert.

Skapa flashcards