Alla inlägg under mars 2007

Av Lina Karlsson - 27 mars 2007 16:49

Nu är jag i princip frisk, bara lite hosta kvar och så blir jag fortfarande trött av att vara uppe för länge. Igår serverades det våfflor hos Putte, en dag för sent men bättre sent än aldrig, de smakade ju lika gott för det. Sen blev det i vanlig ordning Gin rummy efteråt. Det var den roligaste omgången för min del då jag var uppe och snuddade vid förstaplatsen några gånger.


Ikväll tar jag nattåget hem till Skåne och Lönsboda. Det ska bli så kul att träffa alla igen, familj och vänner. Jag ska vara hemma i två veckor och det blir första påskfirandet hemma i Sverige på fyra år och eftersom jag älskar påsken så är det efterlängtat. Jag har min trainer hemma och min gamla cykel så jag tänkte cykla en del på den. Det känns säkrast att sitta fast när jag cyklar nu, det underlättar inte minst i avstigningen. Det kommer även att bli en del styrketräning, vilket ju går bra att träna så lite ska jag i alla fall kunna hålla igång kroppen.

Av Lina Karlsson - 23 mars 2007 19:37

Idag har jag fått ett nytt gips, vilken skillnad!! Det är tunt och dessutom mjukt! Hon som tog bort gipset sa att det var det värsta hon har sett. För det första var det alldeles för stort, jag kunde stoppa in fingrarna innanför. Hon undrade om mitt ben hade varit svullet när gipset hade lagts på… För det andra var det alldeles för tjockt. Som jag skrev tidigare så var de som la på gipset i måndags noga med gipset utseende så de la på ett extra lager utanpå… Det nya gipset är ca fem och en halv cm mindre i omkrets...det är inte lite.


Vad har jag gjort de tre senaste dagarna?- Tagit febern- Tittat på fyra av de femtionio DVD-filmerna som Lusen och Räkan tog med sig till mig i förgår. Bland annat kollat på den första Shrek filmen, ska se den andra snart, det är väl bäst så att man slipper bli mobbad för att inte ha sett dem.- Druckit honungsvatten- Försökt lösa Kakuro som Putte tyckte att jag skulle underhålla mig med. Det är ytterligare ett sifferpussel, en efterföljare av Sudoku. Jag får skylla på att jag är sjuk...- Tagit febern- Ofrivilligt lyssnat på musik spelad av grannen under mig- Legat och tittat i taket- Lyssnat på Lillasysters hit ” Berätta det för Lina”. Äntligen en låt med Lina i! ok, kanske inte riktigt min musikstil, många fina grabbar i musikvideon dock (det där var inte riktigt sant) och jag undrar vem som har skrivit den fantastiska texten…- Tagit febern - Undrat hur det kan kännas som om jag har träningsvärk ländryggen när jag bara har legat i en säng hela dagarna - Fått en kommentar av en äldre tant på ortopedkliniken, vilken hon trodde var en komplimang. ”Jag trodde du var sjutton, mm, sjutton trodde jag att du var”…Jag har vant mig vid det här laget, förhoppningsvis ser jag ut som tjugofem när jag är trettio…- Tappat smaken.


Jag är i princip feberfri idag men känner mig långt ifrån kry ännu. Har en rejäl förkylning men det kanske är lika bra att ta allting på en gång så dröjer det förhoppningsvis tills nästa gång.

Av Lina Karlsson - 20 mars 2007 17:42

Den här veckan skulle bli toppen. Mina kära vänner från Lönsboda: Bergh, P och Jane skulle komma upp och hälsa på mig på torsdag och vara här hela helgen, och på söndag skulle jag till Mallorca. Gårdagen blev inte som den var tänkt att den skulle bli och den här dagen blev absolut inte som jag hoppats på. Jag ligger i sängen med 39 graders feber och halsont. Livet kunde vara bättre men det blir förhoppningsvis inte värre nu. En jobbig sak är att när jag väl bestämmer mig för att ta mig upp ur sängen efter att ha dragit ut på det så länge som möjligt måste jag hoppa runt på ett ben i lägenheten. Dessutom med rejäl träningsvärk i gluteus medium och minimus i höger höft. En positiv sak i alla fall är att jag ska byta gips på fredag till ett mer behändigt sådant, skönt det...då kan jag kanske cykla lite i alla fall...hoppas kan jag alltid göra.


Just det ja, hur fick jag sprickan i foten? När jag har varit ute och cyklat på djup snö och på spåriga vägar så har jag antingen slirat till eller helt enkelt inte kunnat trampa runt längre pga för låg fart och då har jag satt ner vänsterfoten i marken. Likaså har jag skjutit ifrån med den när jag kommit igång igen. Inte trodde jag att det skulle bli så illa av det men nu vet jag det till en annan gång. Jag måste tacka alla underbara människor som hört av sig till mig och har visat mig sin sympati och erbjudit mig sin hjälp. Tack!!! Ni är guld!

Av Lina Karlsson - 19 mars 2007 17:05

Jag har nämnt tidigare att jag har haft ont i ena foten och jag har haft känningar på ovansidan av vänsterfoten sedan två veckor tillbaka. Jag fick tipset att åka till akuten idag och efter mycket väntan, haltande fram och tillbaka till röntgen låg jag på en säng och fick mitt ben gipsat. Ja ni läser rätt, gipsat, ni vet ett sådant där tjockt, vitt, hårt, klumpigt skal…det första jag tänkte på var Sunes sommar. På söndag var det tänkt att jag skulle åka till Mallorca på ett tre veckors långt träningsläger med en massa cykel och sol, men i stället kommer min vänstra vadmuskulatur att tyna bort, och vad fan ska jag göra i fyra-fem veckor? Läkaren och sjuksköterska som la på gipset skämtade lite med varandra om hur de skulle lägga på gipset för bästa resultat och utseende och där låg jag och kunde inte riktigt se det roliga med det hela. Gipset når ända upp till knäet, trots att det bara är en spricka i ett litet ben i foten.Idag får jag tycka synd om mig, idag får jag gråta. Idag får till och med ni tycka synd om mig men i morgon fortsätter livet och det gäller att göra det bästa av det. Precis som jag brukar tänka, tänker jag även idag att det var meningen att detta skulle ske och därmed försöker jag se på det positivt, men visst ibland kan det vara svårt även för mig att göra det.

Av Lina Karlsson - 17 mars 2007 17:07

Jag ligger just nu i soffan och njuter av livet. Dagen har varit bra då jag har fått en massa saker gjorda som måste göras innan jag sticker till Mallorca. Jag har även varit ute på ett distanspass på MTB på tre och en halv timme coh jag cyklade bland annat över Oxberg för första gången. Det var ett passande namn måste jag säga och det var verkligen en upplevelse; lerigt, blåsigt och med hälarna på pedalerna (har en inflammation på ena foten så jag ska avlasta den ett tag) fick jag jobba ordentligt för att överhuvudtaget komma uppför backarna. Så skitig som cykeln var idag har den aldrig varit.


I går kväll var tjejkompisarna från den korridor som jag har bott i tidigare, hemma hos mig, riktigt mysigt var det. Jag såg även Masjävlar för första gången och jag fick lära mig lite dalmål som jag inte hört tidigare som "Öj!" och "stryka på skjortan". De gillar att använda "på" här i Dalarna, leta på bussen, (leta upp, leta efter) hitta på nycklarna,(hitta) rakt på, (rakt framåt), steka på kycklingen (steka) och som sagt även stryka på (stryka). Öj betyder visst hej.


Jag var ute på racern i torsdags för första gången för i år så nu har jag en massa skav från att ha suttit på den hårda sadeln...ja, det är väl bara att vänja sig antar jag. I kväll ska jag ha en lugn kväll för mig själv, det var ett tag sedan.

Av Lina Karlsson - 14 mars 2007 21:11

I måndags hade jag vilodag och jag var glad när den dagen var över. Ingen träning och ingen skola, dvs inget som styrde upp dagen och förutom morgonpromenaden och de tre gångerna jag gick till tvättstugan vistades jag inne och pluggade. Nej en sådan dag vill jag inte vara med om igen. Det mest förvånande sak som hände i tisdags var att jag lyssnande på sista delen av AH föreläsning. Jag hörde och uppfattade vad han sa och drömde mig inte bort till allt annat som är så mycket mer intressant. Jag fick VG på anatomitentan som jag trodde att jag fått godkänt på. Det är alltid trevligt, dock spelar det egentligen inte någon roll, bara jag får G. Jag cyklade på banan på morgonen för att känna på racern inför Mallorca, lyckades även få upp pulsen, det gäller bara att våga trycka på i kurvorna.


Den här dagen har varit riktigt bra. Började med ett styrkepass med mycket socialt snack instuckit, det vill säga ett riktigt friidrottspass. Förra veckan fick jag för mig att jag skulle lära mig göra en frivändning och idag lyckades jag sätta den rätta tekniken efter tredje träningen med Ibro, en kulstötare i klassen. Han blev till och med imonerad av att jag behärskade tekniken så bra och dessutom på så kort tid. I kväll körde jag ett intervallpass på testcykeln. Det gick riktigt bra och det känns som om formen är på väg.

Av Lina Karlsson - 11 mars 2007 19:58

Idag hörde jag av en cykelkompis som jag inte pratat med sen U6-dagars förra året och ni må tro att jag blev sugen på att tävla igen! Jag saknar lukten av liniment och ljudet av när alla växlar upp under en spurt. Igår hade jag och några klasskompisar en melodifestival- och krängakväll hemma hos mig. Nej, vi sålde inga saker, inte heller lutade vi från sida till sida eller allt annat som står under "kränga" i ordböckerna. Nej vi krängde (som vi säger i Skåne eller åtminstone i min hemtrakt) en massa mat i form av tacos och marängsviss. Det betydde att jag hade en massa energi för dagens distanspass som för min del slutade efter fyra timmar. Inga dubbdäck, varm luft, vårkänsla och barmark gjorde det riktigt njutbart. Jag och Annie fick draghjälp idag så det blev ett högt tempo vilket jag har saknat. Jag fick den där härliga trötthetskänslan i benen som jag får när jag är som starkast, kändes underbart. Jag har inte känt den sen i höstat så något är förhoppningsvis på gång. Det var tredje MTB passet, tredje dagen i rad. Nitton timmar är avverkade i träningskläderna denna vecka. Bäst att vänja kroppen lite inför Mallorcalägret.

Av Lina Karlsson - 8 mars 2007 20:39

Nu har jag fått ett kursintyg på att jag har genomgått utbildningen Plattformen - Idrottens barn- och ungdomsledarutbildning. Utbildarna sa på skoj att vi är ledare nu men så lätt är det ju tyvärr inte. På måndag ska vi lämna in ett planeringsschema för träning för barn i 11-årsåldern. Det fick vi reda på idag så helgen kommer inte bli riktigt så skön som det var tänkt.


Träningen går fint och jag var i vattnet idag igen. Enda nackdelen med simningen är att jag blir så trött efteråt så jag hinner inte sätta mig ner på föreläsningen förrän ögonen vill slå igen. Jag har antagligen kört mina sista 8x8min intervaller på testcykel på länge då jag har bytt ut dem med ett lite mer varierande pass med blandat 8min 12min och 4min med olika belastningar. Betydligt roligare. Imorgon hoppas jag på ett någorlunda fint väder då jag har planerat ett distanspass på MTB.

Skapa flashcards