Alla inlägg under maj 2007

Av Lina Karlsson - 31 maj 2007 23:56

Igår var jag uppe tidigt för att komma ut på cykeln. Jag blev väldigt motiverad av tisdagens fartpass så det var lätt att sätta sig på cykeln klockan tio över åtta och i dugg. Jag hann bli rejält blöt innan jag kom tillbaks till Falun då regnet tilltog men det var ett skönt pass och av någon anledning känner jag mig mer nöjd efteråt när det har regnat. Jag hade fullt upp under dagen med hemmasysslor och på kvällen körde jag första tävlingen i Dalacupen som är en minitriathlon; 300m simning, 10km cykel och sen gick jag 1,5km eftersom jag fortfarande inte är redo för löpning. Det var ett bra fartpass.


Dagen inleddes med ett styrkepass. Det blev betydligt mindre styrketräning för benen än vad som var tänkt vilket jag insåg att det skulle bli eftersom jag hade stora problem att ta mig upp till skolan på cykeln...benen var trötta. Därefter var det skola som gällde, först grupparbete och sedan var det dags för det sista praktikpasset som idag utfördes uppe i skogen vid hoppbackarna. Det var en mycket trevlig eftermiddag med mycket skratt, trots att det duggade hela tiden. Det är märkligt att man offrar sig så när det gäller lek och tävling. När vi lekte dunken (ja vi gjorde faktiskt det) var jag tvungen att lägga mig ner och först testade jag att stå i armhävningsställning med böjda armar men insåg snabbt att det inte var den smartaste positionen att inta och jag föll ganska snart pladask på marken. Jag blev hyfsat blöt men jag kan lova att det var betydligt bekvämare att ligga ner.


I kväll lagade jag och en kompis en trerättersmiddag hos mig som vi bjöd ett par kompisar på. Inte dåligt för en torsdagskväll! Kvällen avslutades med Gin Rummy och jag lyckades med bedriften att komma på en solklar sistaplats.

Av Lina Karlsson - 29 maj 2007 21:00

Jag sitter just nu nersjunken i soffan med en kopp grönt te efter en dag som det har varit full rulle på (kan man säga så?).


Dagen började tidigt med ett vattenlöppass och lite simning på det. Det var tänkt att jag skulle göra första passet i utomhusbassängen för i år så det var lite trögt att komma ur sängen i morse vid kvart i sju med tanke på att det såg ut att börja regna när som helst. Det blev dock varken regn eller utomhussim då bassängen inte var renad, utan det blev träning inne i vanlig ordning.


Vid lunchtid var jag upp vid skolan för att ha ytterligare ett praktikpass med klassen. Det bedrevs på friidrottsarenan och det var blandad aktivitet med bland annat en enklare form av amerikansk fotboll och Ultimate frisbee. Regnet tycktes hänga i luften men även nu klarade molnen att hålla kvar det.


Klockan fyra cyklade jag hem och en halvtimme senare var jag upp på skolan igen fast med utbytt cykel. Ett fartpass på racern var planerat och det var bara jag och Westling som dök upp men med pace bakom högskolebussen blev det ett riktigt härligt fartpass och det som gjorde det riktigt bra var att regnet uteblev även nu.

Av Lina Karlsson - 25 maj 2007 17:46

Idag hade vi praktik i skolan och det var vi själva som gruppvis skulle leda de övriga i klassen. Då vi var instängda i en mini gymnastikhall blev det rejält varmt och svetten rann som aldrig förr. Ett hårt och givande praktikpass med mycket styrketräning som säkerligen kommer att kännas i kroppen i morgon. Efteråt sprang jag i vattnet en timme och idag hade jag sällskap vilket gjorde att tiden gick snabbare. I kväll ska jag på inflyttningsfest hos en klasskompis.


I morgon är det andra deltävlingen i Svenska landsvägscupen i Falun. Tyvärr jobbar jag mellan elva och fem vilket betyder att jag missar herrarnas linjelopp. Jag missar alltså chansen att se hundra vältränade cyklister kämpa sig uppför den fina backen vid Lugnet. Om jag skyndar mig så kanske jag hinner se målgången men då får de allt ta det lite lugnt. Prisutdelningen ska jag i alla fall garanterat hinna ta del av.

Av Lina Karlsson - 24 maj 2007 23:56

Jag trodde att jag skulle somna tidigt kväll men ack så fel jag hade. Jag drack kaffe sent idag men det var koffeinfritt så om nu det stämmer så ska det ju inte vara det som är anledningen till att jag har skrivit det ni läser nu.


I kväll hade Dalregementet IF klubbkväll på Team Sportia och jag passade att handla till reducerat pris. Det blev betydligt mer än vad som var planerat men jag är nöjd med alla mina köp.


I går kväll var vi några från klassen som träffades och spelade kubb i Kålgården och solen gjorde oss sällskap. Det var en fin och trevlig kväll med andra ord. Lite poker blev det också dock i enklare form då vi spelade med tändstickor i stället för marker men det gick fint det också. Jag var även ute en sväng på cykeln igår. Turen gick runt Enviken och Svärdsjö och för en gång skull tog jag blicken bort från vägen och insåg hur otroligt vackert det är här runt Falun och nu under försommaren. Det som gav mig mest glädje var alla ängar fulla av maskrosblommor och allt vatten som finns överallt.


Av Lina Karlsson - 22 maj 2007 22:29

Jag är nyss hemkommen från en mycket trevlig kväll tillsammans med alla andra idrottare som är med i elitidrottsprojektet på högskolan Dalarna. Det var terminsavlutning och vi började med att spela minigolf på äventyrsbanor och därefter åkte vi ut på Runn med Slussbruden. Det blev en mycket fin kväll då solen kom fram och det var vackert ute på sjön. En god tacosmåltid intogs och stipendier delades ut. Trevligt umgänge gjorde att tiden gick fort.


I övrigt så flyter det på som vanligt. Vi har det väldigt lugnt i skolan just nu, för lugnt då det för stunden inte känns som om att vi lär oss något nytt och det är ju inte riktigt meningen med en utbildning. Jag simmade i morse och jag ändrade min teknik till det bättre vilket gjorde att jag blev mer aktiv i draget. Detta höjde motivationen, vilket verkligen behövdes så nu ser jag fram emot nästa simpass.

Av Lina Karlsson - 10 maj 2007 21:31

I morse vaknade jag klockan halv fem. Vad gör jag klockan fem då jag inser att jag inte kan somna om? Jo jag går till tvättstugan och hoppas att ingen är lika dum som jag och tvättar så tidigt på morgonen. Jag måste säga att det var bra utnyttjande av tiden istället för att vända och vrida på mig i sängen och dessutom slapp jag tvätta i kväll som annars var planerat.


Triathleterna spelade vattenpolo i morse. Det var riktigt jobbigt men det var väl värt ansträngningen då vårt lag vann. Därefter hade klassen praktik i friidrottshallen och vi körde en massa lekar som vi inte lekt sen grundskolan, skoj!.


I morgon händer det lite saker. Klockan åtta ska jag vara på Hemköp City och jobba fram till lunch. Jag har fått sommarjobb där och det är tänkt att jag ska komma in i arbetsrutinerna redan nu. Mina föräldrar kommer upp och ska vara här i helgen. De är i Stockholm och kände att de lika gärna kunde ta en sväng upp hit. Träning blir det inte helt oväntat också i morgon. På tal om träning så har jag otrolig träningsvärk i Gluteus och jag säger bara ”Inte nu igen!” Jag hade tränat upp den muskeln ordentligt innan jag blev skadad och äntligen kunde jag göra utfallsteg utan träningsvärk med femton-kilos platta. Igår morse körde jag fem-kilos platta med färre repetitioner… Förhoppningsvis går det snabbare att träna upp den den här gången.


Av Lina Karlsson - 8 maj 2007 21:14

Idag har det varit en riktigt bra dag. Jag önskar att varje dag vore sådan eller åtminstone att övervägande av alla dagar är sådana. Det har varit en lugn dag, saker har blivit gjorda som det var tänkt och jag har trivts med mig själv.


Jag cyklade runt Runn i eftermiddag. När jag stack iväg var himlen inte riktigt den färg som jag hade önskat att den var och efter ett tag fick jag en regnskur över mig. Den var dock kortvarig och solen kom fram och torkade upp så gott den kunde. Det bästa med cykelrundan var att jag cyklade med cykelskor och jag kände ingenting i foten, så otroligt skönt! Skönt att kunna få dra sig upp för backarna och inte trycka sig upp. Det tog ett tag innan jag vande mig vid cykelskorna och det kändes till en början som om att jag trippade på fötterna men efter ett tag kändes det som vanligt igen.


I morgon är det en gruppredovisning i skolan om olika inlärnings- och beteendeteorier. Vi fick uppgiften igår så kursen satte igång direkt med en rivstart. Det var en hyfsat intressant uppgift då vi skulle ta exempel från idrotten vilket gjorde att det blev mer lättförståeligt.


Mitt mål för morgondagen är att den ska bli lika lyckad som den här dagen har varit. Det målet ska jag nå.

Av Lina Karlsson - 4 maj 2007 18:54

Nu har jag precis varit ute och åkt rullskidor. Första passet för i år och starten på träningen mot Öppet spår nästa år. Det blev bara en kort runda, men tilläckligt lång för att jag skulle få ett antal blåsor på händerna och för att hinna med att vara nära att vurpa.


Nu är arbetena inlämnade. Det är så skönt varje gång när man känner att man inte kan bidra med mer i ett arbete och kan skicka in det. Nu är kursen avslutad och den andra delkusen i pedagogik börjar på måndag. Vi slutar inte förrän den åttonde juni vilket innebär att det tyvärr inte blir någon Sweden Rock Festival i år. Inte för att jag bryr mig om musiken men det är så trevligt med kompisarna, havet och alla människor. Jag har varit där de senaste åren och det har varit en bra start på sommaren.


Idag blev jag medlem i Falu kanotklubb så nu kommer det att bli en hel del paddling i sommar. Det ser jag verkligen fram emot!

Ovido - Quiz & Flashcards