Alla inlägg under juli 2007

Av Lina Karlsson - 26 juli 2007 22:53

Jag har de senaste dagarna cyklat en hel del MTB. Jag tänkte att jag får passa på att försöka bemästra rädslan över att köra på stigar med sten och rötter och allt var det finns nu när jag inte tävlar något i sommar. Jag har faktiskt lyckats förbättra mig, på fem dagar har jag gått från att vara fruktansvärt pinsamt dålig till "jag-är-ju-faktiskt-triathlet" dålig och det är ju en fin förbättring. I söndags tvingade jag mig ut bland stenarna men nu börjar jag tycka att det är riktigt skoj så det är positivt. Jag har även börjat få en cykelbränna vilket verkligen är på tiden med tanke på att det snart är augusti.


Jag har precis anmält mig till höstens kurser och jag ska bara läsa tio poäng. Eftersom jag inte ska ta något studiebidrag så behöver jag inte läsa 20p för den saken skull och eftersom jag redan har läst humanbiologin så skippar jag att läsa det. Det innebär att jag kommer att läsa i fem veckor, och sedan ha fem veckor ledigt och sen fem veckor igen och fem veckor ledigt. Det innebär att jag får mer tid till träning och allt annat som jag tycker om att göra.

Av Lina Karlsson - 15 juli 2007 23:39

Jag får kanske sammanfatta veckan som har gått då det har hänt lite saker. Min syster och hennes sambo kom upp i måndags kväll vilket jag hade sett fram emot men det första som syrran fick göra var att köra mig till akuten. Under dagen hade mina anklar svullnat upp och när jag kom hem från jobbet vid halv nio hade jag hög feber. Ont gjorde det också när jag gick så vi bestämde oss för att åka till akuten. Det var tredje gången på ett halvår och snart kan man väl kalla sig för stammis. Har innan dess aldrig varit på akuten. Läkaren hade ingen aning vad det kunde vara för något och jag fick stanna över natten och fick ett eget rum med platteve. Febern hade sjunkit dagen efter och även svullnaden. De tog alla blodprov som gick att ta och det var nog den första patienten som har ropat ” Åh vad bra!” när sjuksystern kom in med en vagn och sa att hon skulle ta blodprov. Jag fick gå till en hudläkare och fick även ta lungröntgen. De tog borreliaprov och halsprov och svaren på det får jag på tisdag då jag ska på återbesök. Jag fick stanna ytterligare en natt och fick då dela rum med en pratglad nittioårig tant och Allsång på skansen fick jag se ihop men pensionärerna. Väl hemma på onsdagen fick jag äntligen umgås med Ida och Mats och på torsdagskvällen tog vi turen med slussbruden på Runn, det är verkligen att rekommendera.


Därefter har det varit mycket jobb på Hemköp. Det är en kund som utmärker sig mer än övriga. Det är en kvinna i femtioårsålder med långt brunt hår och som pratar väldigt tyst. Hon samlar tydligen på tändstickor då hon köpte nio askar i fredags och åtta askar idag. Hon är dessutom otroligt långsam i allt hon gör och jag hinner ta två kunder till innan hon ens har lagt pengarna i plånboken eftersom hon alltid räknar pengarna så noga. Dessutom kan hon växla en tia till enkronor för att sedan kort därefter komma tillbaka och handla och betala med enkronorna igen. Hon lägger även pengarna på bandet vilket jag stör mig på när folk gör och hon börjar inte packa upp sina varor på bandet förrän den som är framför har betalt.


Snälla kunder, varför lägger ni upp jordgubbar, bananer, chipspåsar och bröd först för att sedan lägga upp mjölk, läskflaskor och vattenmelon efteråt. Visst om ni vill ha brödsmulor, mosad banan och jordgubbar så är det ju ett smart sätt att fixa det på.

Av Lina Karlsson - 4 juli 2007 21:11

I eftermiddag/kväll har det varit riktigt varmt till skillnad från i förmiddags då regnet öste ner. Jag var ute en kort sväng på cykeln vid niotiden då det regnade som mest (jag kunde ju väntat lite) men det som gjorde att det bara blev en kort tid på cykeln var inte regnet utan skavet som jag fått orsakat av nya cykelbyxor som jag inte vant mig vid ännu. I stället för att ligga i bocken som jag gärna gör när det regnar och nöta på fick jag sitta upp för att minska trycket från sadeln och det var inte speciellt trevligt i regnet.


Ikväll var det som sagt mycket varmt och jag var uppe på Lugnet på friidrottsbanan och sprang lite grann. Medan övriga triathleter sprang intervaller lufsade jag runt i gräset, det kändes dock väldigt bra och jag fick ut stegen och det känns inte ovant längre att springa. Det gäller dock att ta det väldigt lugnt nu i början med löpningen, men svårt, det är det.


Jag håller på att koka kikärtor som jag ska frysa in och håller även på att rosta kikärtor i ugnen vilket är gott som snacks om man vill ha ett nyttigt alternativ. Det hoppar och har sig i ugnen så de är väl snart färdiga verkar det som. Jag njuter av att inte jobba något och laddar upp inför helgen och inför nästa vecka då jag ska jobba fyrtiotretimmar med en dag ledigt (än så länge, vet aldrig när de ringer och frågar om jag vill jobba).


Jag ser just nu en myra som kryper på mitt skrivbord och jag undrar ju såklart hur den har hittat dit. Jag får väl ta hand om den, antingen gör jag livet kort för den eller så räddar jag den ut till det fria som min bror helt klart hade gjort. Det första alternativet är lättast…

Av Lina Karlsson - 2 juli 2007 21:05

Nu är jag tillbaks i Falun igen. Jag kom upp med nattåget i torsdags förmiddag, och åter igen tänkte jag ”aldrig mer nattåg” men det lär väl bli det nästa gång ändå. Två timmars väntan i Hallsberg klockan halv sex på morgonen på grund av förseningar var väl inte det som jag hade hoppats på men jag fick chansen att se lite av Hallsberg. Utanför stationen var det fullt av kullersten och fina blomsterlådor och jag fick en ”flashback” tillbaks till JEM i Tjeckien 2003 då det på morgonen vid start var lika soligt som det var i torsdags. Underbart när saker påminner om härliga minnen.


Jag har jobbat en hel del de här dagarna sedan jag kom upp. I lördags jobbade jag från elva till halv elva och det gick lättare än jag trodde att det skulle göra. I söndags var jag dock seg redan vi tvåtiden och tyckte att jag började se dubbelt, jag sa ”vill du ha det på summan?” till personer som betalade kontant och att le och se trevlig ut till alla kunder lyckades inte ens jag med att göra hela dagen. Jag blev inte mycket piggare när en kompis sa till mig ”du ser trött ut Lina”.


Det var härligt att vara hemma i Lönsboda och prata med folk med likadan dialekt som jag. Jag spelade kort med några kompisar och jag sa ”kort” till dem och inte ”koat” som vi uttalar det hemma. De blev förvånade och sa ”vad säger du?” och blev nästa lite småsura på mig för att jag sa så, även jag blev lite besviken på att de här uppe har fått mig att ändra uttal på vissa ord så nu får det minsann bli slut på det. Men visst, det är svårt när jag sitter i kassan på Hemköp och de ständigt frågar ”vad sa du?” när jag säger ”Det blir fjoaton kronor”.


Idag har jag varit ledig och jag ska jobba igen först på fredag kväll. Jag simmade lite i morse följt av lite styrka och ikväll sprang jag, bara tolv minuter men det var riktigt skönt och jag hade inga känningar i foten. Jag ska försöka få in lite rutiner nu, och ikväll tänkte jag lägga mig tidigt så att jag kan gå upp tidigt i morgon. Nu får det vara slut på att sega sig upp ur sängen, jag som alltid har varit en morgonmänniska har på något konstigt vis fått in vana att lätt kunna sova till nio om morgnarna och det är länge för att vara jag.

Skapa flashcards