Alla inlägg under september 2007

Av Lina Karlsson - 28 september 2007 22:31

Åh vad skönt, pluggveckan är över. Hemtentan är inlämnad och kursen är avslutad. Nu har jag ingen skola på fem veckor, så otroligt skönt. Jobb blir det dock en massa istället men inga krav på att läsa böcker.


Lisa Nordén har bott hos mig i veckan då hon varit på besök i Falun och gjort en massa tester på LIVI. Jag har haft det väldigt bekvämt måste jag säga. Två kvällar stod maten färdig när jag kom hem från träningen och disken har helt plötsligt stått ren i diskstället.


Kl fyra i eftermiddag skulle hemtentan ligga i lärarens fack, tio i cyklade jag från Bojsen. I den första backen växlade cykeln (själv!) upp till tyngsta växeln och jag kunde inte få ner den igen. Fick springa upp för backen och sedan fick jag trampa igång cykeln och efter en lång stund fick jag upp farten. Cyklade verkligen krängandes på cykeln, inte ofta jag gör det. Jag var nere på stan efteråt och när jag cyklade hem kunde jag inte trampa runt alls, den låste sig. Lisa hade lånat en cykel som tillhörde en släkting till Tomas, en äldre släkting borde det vara med tanke på cykeln, två växlad, en lös sadel vars spets pekar uppåt och med ett finfint värmeskydd. Låter gör den också men den funkar ju i alla fall. Den blev kvar hos mig så nu får jag ta över den ett tag tills min cykel är fixad.


Jag åt tacos med några klasskompisar i kväll, gottgott. Nu är det läggdags för min del, supertrött, veckan har slitit hårt på mig.

Av Lina Karlsson - 20 september 2007 21:08

I eftermiddag sprang triathleterna en runda uppe i skogen på Lugnet. Ett delmål var sjularvstugan och Tomas hade valt ut den brantaste stigen upp dit och ett parti kändes som att man skulle falla bakåt, men viljan tog en uppåt. Som Annie uttryckte det ”det kändes som om hjärtat skulle sprängas” och lite så var det faktiskt. Kan det vara bra? Jag har heller aldrig varit så trött i min vänstervad som jag var idag. Efteråt blev det häckgång i friidottshallen och efter det lekte jag lite på MTBn.


I morse simmades det och passet inleddes med undervattensrugby. Med närkamper och långa stunder utan syre blev det riktigt jobbigt. Bra träning var det igår också på cyklecrosspasset. Jag och sex-sju cyklister körde runt banan några varv. Jag låg själv men pressade på bra ändå och de andra fick lång vila, det är en sak som är säker.


Idag har det blivit en del plugg inför seminariumet i morgon eftermiddag. Jag får se hur mycket jag pratar då, har svårt med det där, att säga någonting alls på ett seminarium. Men, men det finns mycket annat som jag är bra på.

Morgondagen inleds med simning och vattenlöpning. Träningen är igång på riktigt igen, skönt, nu är det som det ska vara.

Av Lina Karlsson - 18 september 2007 21:34

I dag när jag cyklade på min ”vardagscykel” mötte jag en tjej och helt plötsligt började det falla saker från hennes cykel och hela sadeln trillade av. Stackaren, hon såg helt chockad ut. Precis det hände mig när jag och Josefine var ute och tränade i söndags. Vi höll till på militärområdet och körde runt på alla stigar som finns där. Vi hade riktigt kul och jag blev förvånad varje gång jag lyckades köra på ställen som jag tidigare inte ens skulle försökt köra på. Helt plötsligt föll sadeln av och vi fick oss ett rejält skratt. Det var skruven som gått av och jag frågade efter en sådan på järnaffären men de hade ingen, fick en på Cykel och fjäll, det tackar jag för.


Nu är jag och Ingrid anmälda till en multisporttävling som går i Uppsala den trettonde oktober. Vi tog korta banan som tar cirka tre timmar och cykelorientering, orientering och paddling ingår. Det ska bli riktigt kul.


Jag var hos distriktsläkaren idag och har fått en remiss till sjukhuset för röntgning av min rygg som fortfarande inte är som den borde vara efter min paddlingskarriär (som varade i fem dagar). Beroende på vad blodprovet visar ska de även kolla upp min bentäthet.


Skolan rullar på men det är inte precis som man behöver plugga varje dag för att klara kursen. Därför finns det även tid för jobb. Jobbade hela helgen vilket var planerat sedan tidigare och ikväll fick jag hoppa in några timmar.

Av Lina Karlsson - 12 september 2007 21:05

Hösten visade sig från sin bästa sida ikväll när jag, Jossan och en hel del cyklister samlades på skidstadion för höstens första organiserade crosspass. Det var tur att jag och Josefine var ute och körde själva på regementet förra veckan så vi fick chansen att känna oss lite proffsiga för idag hann vi knappt få i klossarna i pedalerna förrän grabbarna var tio meter framför. Oscar hade lagt en rolig bana och vi körde fyra gånger två varv hård körning, bra träning och riktigt kul.


Jag har abonnerat på nationalencyklopedin sen förra hösten och idag fick jag en gratis present på posten, en Mozartskiva….tack NE, preciiis vad jag önskat mig...


De ringde från jobbet idag och frågade om jag kunde jobba i morgon. Jag sa att jag kunde men som vanligt när de ringer med så kort varsel ångrar jag mig när jag avslutat samtalet. Jag hade ju sett fram emot en skön dag i morgon men istället ska jag behöva dela en tolvpack med tändsticksaskar så att tändsticksgumman kan köpa tre styck för sina fyra och femtio och stå ut med stanken av ett par systrar som stinker värre än vad en del A-lagare gör. Dessutom ska jag fråga varje kund om den har bonuskort. Kort som jag älskar att säga..or not..jag jobbar dock på det, att säga det på rikssvenska.

Av Lina Karlsson - 11 september 2007 21:10

I eftermiddag har vi på elitidrottsprojektet haft en ”kick off” i Borlänge. Indelade i olika lag och med hjälp av karta tog vi oss till olika stationer i Borlänge där utmaningar för laget fanns och mellan dessa stationer fanns det tipsfrågor. Det var riktigt kul! Det hela slutade med att vi spelade Stratego, ett schackspel med människor. Det är dock inte så fysiskt lätt som vanligt schack är utan vi var rejält svettiga när vi satte oss för att inta middagen.


Vi tog blodprov i morse också, triathleterna visste att det gällde att vara i god tid för att slippa vänta och simpasset kunde sättas igång bara en halvtimme efter normal tid.


Jag har faktiskt varit ute och plockat lite lingon idag, lite sent ute, kan inte precis säga att det lyste rött på marken men fick ihop tillräckligt till mig själv ändå.


Har fortfarande träningsvärk i armarna från ett multipass som jag och Jossan, en triathlet, var på i söndags. Det var en form av cirkelträningspass, där vi hjälptes åt vid vissa stationer, med högt tempo och en hel del boxning. Det var bara att tänka på någon som man är arg på så fick man ett riktigt bra styrkepass.


Jag var tränare igår för 7-10åringar i en sim- och teknikgrupp i Falu ss. Det var riktigt kul och inspirerande. Jag ska träna dem en gång i veckan, i en timme och det är tillräckligt för att det inte ska hindra träning och skola.

Ovido - Quiz & Flashcards