Alla inlägg under november 2007

Av Lina Karlsson - 29 november 2007 21:18

Alla falubor vet att det har snöat hela dagen. När jag begav mig upp till Lugnet för kvällens löppass var jag glad att cykelvägarna var skottade så att löpningen kunde ske utan snöpuls. Tomas hade dock planerat något helt annat vilket han nämnde redan på simningen i morse men som varken jag eller Annie tog på allvar, nämligen löpning i just snö. Intervallerna skedde på friidrottsarenan och jag hade stor fördel med mina långa ben. Annie stackaren hade det dock värre men när vi sprang de sista intervallerna på cykelvägen var det som vanligt igen och det enda jag såg var Annies rygg. Passet bestod av två gånger tre minuter, tre gånger två minuter och sex gånger en minut med lång vila. Syftet var att ligga över tröskelfart och det lyckades jag med idag. Sammanfattningsvis kan jag säga att det var ett helt fruktansvärt pass. Efter att jag sett Bleckur och Kullman köra sina fyraminutersintervaller har jag förstått hur mycket man kan ta ut sig och det lyckades jag med idag. Det var längesedan kroppen fick ta ut sig så mycket.


I morgon bitti ska det simmas ett hårt simpass och det är sista passet innan vilan som jag ska ha i helgen och det är då all träning ska sugas upp. Anledningen till detta är att jag har ytterligare en hård vecka nästa vecka som kommer att avslutas med ett läger i Älvdalen och jag behöver därför ha några dagars vila för att orka med detta. Jag kommer verkligen att njuta av vilan för den är jag verkligen värd. Det var längesedan jag kände så, något måste vara på gång...

Av Lina Karlsson - 20 november 2007 19:07

I morse när jag vaknade var det oroväckande ljust i rummet och i handen kände jag min mobiltelefon. Klockan stod på 08:19 och en massa fula ord kom ur min mun främst grundade på besvikelse. Jag hade ju kollat en extra gång kvällen innan så att jag verkligen hade ställt klockan på tjugo över sex. Sex minuter senare begav jag mig upp till simhallen för att simma ett simpass på egen hand.


Precis när jag skulle inta första tuggan av en goda laxpasta som lunchen bestod av idag läste jag i Falukuriren: ”Men ponnyns skador var så allvarliga att hon var döende. Hennes könsorgan var sönderskuret och avföring och urin gjorde att magen var uppsvälld.” Tragiskt så klart och fruktansvärt att en person kan göra någon sådant men det var definitivt inget jag ville ta del av när jag skulle äta.  


I kväll har jag sprungit tolv tvåhundringar, mjölksyran kom efter ett tag och jag hade gått ut för hårt. Jag ville väl mer än vad jag klarar av antar jag. Det kommer dock, det gäller bara att ha tålamod och att jag accepterar den form jag är i nu. Jag rullade ner på testcykel efteråt och nu är jag trött. I morgon är det en aerob dag med bland annat tre timmars distanscykel, hoppas på en solig dag.

Av Lina Karlsson - 18 november 2007 20:26

Idag var jag och Annie ute och cyklade distans. Vi körde på ”nya” vägar vilket gjorde att det blev det roligaste distanspasset på länge. När man inte riktigt vet vart man är på väg blir det lite spänning i det hela. Det var i alla fall väldigt tyst, fridfullt och det var bara en massa barrskog och vita vägar att skåda. Härligt! Vi höll till på andra sidan Hedemoravägen och tänkte lokalisera lite inför nästa söndag då vi ska ut på ett riktigt långpass men det enda vi kom fram till var att vi inte ska köra där då det var lite väl kuperat om vi ska kunna hålla på och cykla i många timmar. (Oj, vad lång den här meningen blev)


I fredags var jag på Julgalan 2007 med jobbarkompisarna. Det var en stor tillställning med tretusen personer intryckta i sporthallen, inte dåligt. Det bjöds på julbord och show med bland andra Andreas Johnson, Jerry Williams, Linda Bengtzing, Sonja Aldén och Markoolio. Kvällen avslutades med dans och jag höll så klart till på dansgolvet tills kvällen var över. Dansa är fantastiskt roligt, något jag absolut borde göra oftare.


Första hårda träningsveckan är över och i morgon är det vilodag. Den är dock fullbokad med skola, massage och simträning för barnen.

Av Lina Karlsson - 14 november 2007 21:31

Dagen började med ett intervallpass på testcykel. Jag körde fem gånger åtta minuter och idag kändes det betydligt bättre än förra veckan. Då kändes det nästan för lätt vilket jag märkte efteråt när passet helt plötsligt var över. Idag däremot började jag redan vid andra intervallen se fram emot att få lägga mig på mattan och stretcha ut mina muskler och det är ett tecken på att jag kör hårt nog. Efteråt stack jag bort till simhallen och sprang i vattnet vilket är bra för återhämtningen och jag simmade även ett kortare simpass. I kväll körde jag MAQ i friidrottshallen. Där emellan hann jag plugga lite och även börja lipa när jag tittade på ”Doktorn kan komma”. Det var en läkare som dog. Det var inte bara så att han dog utan han skulle sluta jobba som läkare för han ville sluta att leva bara för andra och ville istället börja ta hand om sig själv och så dog han på hans sista dag på jobbet när han skulle hjälpa en patient. Jag menar om han nu inte skulle medverka mer i serien så kunde han ju bara sluta som doktor som det var tänkt och inte dö! Då hade jag sluppit sitta där i soffan och lipa. Ja, ja typiskt för en tjej att lipa, jag vet nog vad ni tänker...


Skolarbetet består av en fältstudie där vi ska granska en ledare för en lagkappssport och en ledare för en individuell idrottare så jag var och tittade på innebandytjejer i går. Tränaren undrade om jag hade några bra tips för träningen men jag kände att jag inte var rätt person att fråga när det gäller lag- och bollsport, haha.


Jag har precis påbörjat en treveckors period med mycket träning. Jag ser fram emot alla svettiga träningstimmar.

Av Lina Karlsson - 5 november 2007 10:26

Falulägret blev toppen. Tre morgnar i rad har klockan ringt tio över sex då simningen för de äldre var lagd redan klockan sju. Efter simningen i fredags körde jag mitt första intervallpass på testcykel i höst. Det var en viss känsla att sätta sig där igen och känna vinden från fläkten mot huden, en positiv känsla tror jag att det var. Det hoppas jag i alla fall för det lär bli många sådana pass i vinter! På eftermiddagen hade jag styrka med egen kroppsvikt för de yngre ungdomarna. Det är svårt det där, en del har ingen kontroll alls på sina kroppar. Det var lite svårt för mig också, jag menar tyckte de det var kul eller var de uttråkade. De skrattade inte precis men å andra sidan hur många gör det första gången de blir ledd av en ny tränare och i styrketräning? Jag hoppas i alla fall att de fick något med sig därifrån och nästa gång de tränar minns de förhoppningsvis mitt tragg om att tänka på att skjuta fram höften, haha, stackarna. Direkt efter det anordnade jag samarbetslagkapper för sjuttiofem personer och det gick faktiskt bra. Jag hade kul som tittade på när de tog sig fram över golvet på olika vis och det verkade som att de hade roligt också.


I lördags var det gruvbesök men inte för mig utan jag höll i stället koll på människorna uppe i friska luften. På eftermiddagen var det MAQ-träning för de äldre ungdomarna och det gick bra. På kvällen var vi några som var ute och tog en kaffe på Harrys, eller en och en, det blev några fler vilket gjorde att jag låg och snurrade ett tag innan jag kunde somna på kvällen.


Igår efter simningen fick vi testa på fäktning. Tränaren sa att det tydligt syntes att vi inte höll på med en idrott som krävde så mycket koordination, haha. Kul var det i alla fall! Bra träning också främst för vänster Vastus lateralis, (den yttre av den fyrhövdade lårmuskeln på vänster ben). Efter lunch droppade triathleterna av och det kändes tråkigt att lägret var över men det kommer fler. Det var kul att se så många ungdomar delta.


Idag börjar skolan igen. Fem veckors pedagogik ligger framför mig.

Skapa flashcards