Alla inlägg under april 2008

Av Lina Karlsson - 29 april 2008 17:23

I fredags morse skickade jag in den första versionen av B-uppsatsen och mycket släppte från mina axlar. I morgon är det opponering och den slutliga versionen ska lämnas in nästa vecka.


Mamma och pappa kom hit i fredags vilket var perfekt eftersom jag inte hade mycket att göra med skolarbetet då. Det var en trevlig helg! Jag jobbade några timmar på Hemköp i söndags och när jag kom hem hade pappa tvättat både min MTB och min ”vardagscykel” och fixat fem saker på den sistnämnda cykeln. Mamma hade tagit tag i en köttbit som legat i min frys länge och tillagat en god stek som vi åt till middag. Tack!

 

Jag har som sagt haft ont i ena knäet ett tag och jag trodde att det hade blivit bättre men idag kändes det sämre igen. Jag har fått några övningar för att träna upp ”området”. Löpning och cykel ligger på hyllan men desto mer tid bedrivs i bassängen och återigen är jag tacksam för att jag är triathlet! Jag har fått ett flyt i simningen som jag inte känt på evigheter vilket även märks på tiderna.

 

Jag var och kollade tummen idag och rörligheten är relativt bra nu. Det är en muskel som jag behöver stretcha extra eftersom pekfingret böjs när jag ska böja tummen, ser rätt roligt ut faktiskt. Känseln är inte som den ska i tummen men det kommer att ge med sig med tiden. Likaså kommer hårbeklädnaden som jag fått på handen försvinna efter ett tag och det är jag väldigt tacksam för.

Av Lina Karlsson - 23 april 2008 12:56

Sammanfattning;

  • Ett underbart vårväder
  • En viss B-uppsats
  • En simning som blir bättre och bättre
  • Ett ont knä när jag går, springer och cyklar

Ja, det var väl det jag hade.

Av Lina Karlsson - 18 april 2008 19:52

Det var en glad Lina som klev ur bassängen igår morse. Känslan i vattnet fanns där, styrkan i draget likaså och tiderna visade att jag inte tappat alls mycket på kortare sträckor. Idag däremot, när jag simmade tre fyrahundringar, tappade jag riktigt mycket på varje sträcka så uthålligheten i armarna är inte den bästa för tillfället...


Jag hade tänkt titta på ”Så ska det låta" i kväll men efter att jag sett att ”I Love Europe-Christer” ska delta tvekar jag om SVT ska få glädjen att räkna med mig bland tittarsiffrorna i kvällens program. Egentligen är det väl direkt någon TV-kväll eftersom det är ett underbart väder ute, solen lyser och det lär vara ljust till närmre nio i kväll. Jag har förresten precis intagit en ”I´m in heaven-middag” bestående av varmrökt lax med romsås (hemmagjord, så klart) och kokt potatis. Eftersom jag köpte en hel lax så har jag flera goda måltider att se fram emot i helgen.

  
Av Lina Karlsson - 16 april 2008 22:13

Idag kände jag mig grym på cykeln. Munnen hängde öppen gapandes efter syre, saliven hängde halvvägs ut, snoret rann och benen brände. Precis vad det ska göra när jag kör tempointervaller. Mindre grym var jag i morse när jag simmade igenom ett lugnt pass. Den längsta sträckan jag simmade var sjuttiofem meter och orken tröt sista längden…jag har några spännande veckor framför mig i bassängen.

Av Lina Karlsson - 15 april 2008 21:12

Jaha, då kan jag rulla upp spagettin på gaffeln på ett smidigt sätt igen. Bra rehabövning för tummen förresten. I övrigt var den skönaste upplevelsen idag att duscha, att slippa hålla uppe högerarmen, och först då insåg jag hur otroligt skönt det är att kunna använda två händer. Det reflekterade jag inte över själva gipstiden, konstigt. Det är förresten nästan exakt ett år sedan jag blev av med mitt förra gips, det är nästan så att jag fasar inför nästa vår…

 

Långa backintervaller löpning blev det idag. Det var ett underbart väder vilket underlättade träningen. Det kändes riktigt bra, faktiskt, måste jag tillägga. Jag vet ju att jag har löpningen i mig, och hoppas bara att den kan "komma ut" igen någon dag.

 
Av Lina Karlsson - 14 april 2008 20:58

Nu är det mycket arbete med B-uppsatsen. Jag försöker intala mig själv att jag har läget under kontroll och ena stunden tror jag till och med på det, i nästa stund är jag realistisk och känner den där obehagliga känsla i magen som bara kommer när jag har mycket att göra under kort tid. Nu har jag i alla fall inriktad mig endast på ledarskapsdelen i STF:s stegutbildning vilket känns betydligt bättre. Det blir förhoppningsvis mer kvalité på resultatet och då kan det komma till större nytta.

 

I kväll tränade jag barnen igen, det gör jag ju varje måndag. Idag simmade vi mestadels crawl som frisim heter på barnspråk. Jag ger dem ofta saker som de ska föreställa sig, istället för att jag säger ”sträck på er när ni simmar” så säger jag ” föreställ er att ni ska nå någonting högt upp på en hylla på varje armtag”. Idag fick de även dra i ett föreställt rep som satt i respektive kortända en bit under vattenytan så att de drog simdraget under sig när de simmade crawl. Det är riktigt kul att träna dem och nyttig erfarenhet också så klart.

 

När jag cyklade hem vid halv nio var det fortfarande ljust. Luften var frisk tack vare regnet som föll tidigare i kväll och luften var varm (relativt). Solen var på väg ner och gav himmel och moln en rosa färg. Jag kunde inte göra annat än att le.

 
Av Lina Karlsson - 11 april 2008 13:04

Jag har precis intagit en nice lunch med pasta och köttfärsås med lök, champinjoner, kidneybönor, rivna morötter, chili och vitlök. Dagens enda pass är genomfört och utfördes på cykel. Erik Strand var snäll och hjälpte mig med bakväxeln igår så idag gjorde racern mig sällskap. Passet innehöll två tjugominutrare, med snittpuls på 169 respektive 167. Motvind ut, medvind hem. En kortis i löpardojorna blev det också efteråt.

 

Jag ska jobba på Hemköp idag, klockan två till halv elva. Gipset är parfyrmerat och humöret är på topp. Det var två månader sedan sist men jag tror att PLU på banan är 4011…kanske. Min egen inloggningskod till kassasystemet är dock som bortblåst ur minnet. Jaja, det ordnar sig väl. Kul ska det i alla fall bli att träffa folk, se om jag har något att förtälja om kunderna nästa gång jag skriver.

 

Förresten så fyller brorsan år idag. Han börjar bli gammal, konstigt att det fortfarande bara skiljer fyra år mellan oss.

Av Lina Karlsson - 9 april 2008 18:22

I förmiddags hade jag praktiskt examination där jag skulle agera testledare på Wingate och Åstrands test och en sak är säker och det är att jag inte skulle vilja ha mig själv som testledare. Nej, det blir att träna och läsa på till nästa vecka. Jag lärde mig i alla fall mycket idag och eftersom jag låg på operationsbordet när praktiken hölls så var det kanske inte så konstigt att jag inte var så säker. Jag var betydligt säkrare på hopptesterna, det enda kruxet var att Ivarsystemet inte fungerade vilket gjorde det omöjligt att få ut några resultat.

 

Nu vräker snön ner, vilket den även gjorde i förmiddags. Jag lyckades dock klämma in ett kortare cykelpass under snöuppehållet. När jag kom tillbaka till Falun efter att ha cyklat på orörd snö på banvallen till Ornäs och cyklat på mjuka grusvägar blev det ett stopp på Cykel och fjäll för inhandling av en vajer. Nu återstår det att se om jag själv vågar mig på att laga racern eller om jag tar det säkra före det osäkra och får hjälp av någon annan.

Skapa flashcards