Alla inlägg under juli 2008

Av Lina Karlsson - 31 juli 2008 21:57

Drygt ett år efter min korta men intensiva paddlingskarriär var det åter dags att sätta sig i en kajak. Jag, Linapina och Staffas (en arbetskamrat till Lina) hyrde kajaker för nybörjare och paddlade ut på Runn. Det var riktigt härligt, åtminstone fram tills att det började åska, då det även blev lite spänning i det hela. Några svärdomar hördes vilket kan ha berott på att kajakerna inte alltid tog den riktning som de som paddlade dem ville... Efter drygt en timme stannade vi och fikade vid Roxnäs udde innan vi tog den kortaste vägen tillbaks till Främby. Det var en trevlig eftermiddag!


Av Lina Karlsson - 31 juli 2008 11:06

 


Jag och Josefine simmade en sväng i Varpan. Skönt och härligt och en bra start på dagen.

Av Lina Karlsson - 30 juli 2008 20:24

Lite träning har det blivit idag också. Jag var helt slut i kroppen efter lunch men väl ute på rullskidorna kände jag mig riktigt stark; jag hade bra kraft och tryck i stakningen. Det blev en sväng runt Varpan, ca femton kilometer med Linapina. Hemma igen kom tröttheten tillbaka men efter lite vila och intag av energi tog jag cykeln upp till Lugnet och sprang ett kort pass i bassängen och njöt av kvällsolen och det varma vattnet.


Jag har massor av kantareller i frysen som mamma plockade till mig förra året. Det är bäst att äta så att det kan fyllas på med fler...

Omelett med vitlöksfrästa kantareller toppad med persilja och parmesanost, kallrökt skinka och avokado- och tomatsallad.

Av Lina Karlsson - 30 juli 2008 19:21

Utsikt över Varpan på väg till blåbären.


Bären rensade jag, som alltid, i skogen. Skönt att få sätta sig ner en stund efter att ha gått böjd över blåbärsrisen. Det var fridfullt och lugnt, det enda jag hörde var fågelkvitter, en envis fluga och flåsandet från en och annan löpare som sprang förbi.



Frukost för att orka plocka fler bär. Smoothie gjord på vildhallon, blåbär och banan och en macka med keso, skinka, avokado och tomat smakade fint.


Drygt sex liter blåbär, färdiga för att frysas in.


Välbehövlig lunch efter fem timmar i skogen.




Av Lina Karlsson - 29 juli 2008 20:21

Tidigare somrar har jag knappt missat ett avsnitt av Midsomer murders. Den här sommaren har jag inte sett ett enda. Anledningen är att jag hellre lägger mig och sover så att jag kan gå upp tidigt och ta del av sommarmorgonen...och att jag har blivit klok nog att oftast lägga mig direkt när jag känner mig trött. För hur skönt är det inte att få få lägga sig och sova när kroppen är helt slut och ögonen vill slå ihop? Just nu känner jag så...så jag ska lägga mig och sova redan nu...jag orkar ens inte se klart Allsång på Skansen.

Av Lina Karlsson - 28 juli 2008 20:52

...att se SVT:s dokumentär "Vägen till OS" som visas på TV just nu.

Av Lina Karlsson - 28 juli 2008 19:47

Jag har fyllt på med mer blåbär i frysen efter att spenderat eftermiddagen i skogen tillsammans med Lina. Vi tog ett kvällsdopp efteråt vilket var underbart skönt inte minst för fötterna som behövde svalkas av efter att varit fångade några timmar i löparskorna.


Middag har jag nyss ätit på balkongen, utan tidning, dator eller TV, bara jag och maten. Allt för ofta gör dessa tre smakdistraherande saker mig sällskap när jag äter men jag ska försöka att åtminstone en gång om dagen äta "ensam" så att jag inte överraskas av att maten helt plötsligt är slut.


Istället kände jag verkligen vilken otrolig god smak som den kallrökta skinkan ger åt den vitlöks- och rosmarinkryddade kycklingen. Jag kände den lena smaken och konsistensen av mozzarellan i den italienska capresesalladen och pinjenötternas nötiga och mjuka smak. Det var bara vinet som saknades...


Av Lina Karlsson - 28 juli 2008 13:00


Tjugosju kilometer på rullskidor är avklarade och jag har därmed åkt mitt längsta rullskidepass någonsin. Som vanligt gjorde Lina mig sällskap, en mycket trevlig tjej som jag hade turen att träffa när jag var ute på ett pass i början på juni. Hon var en mycket duktig skidåkare som junior och har även jobbat som tränare på skidgymnasiet så jag har med andra ord en perfekt träningskompis. Förutom namnet så har vi mycket annat gemensamt vilket gör att vi har riktigt roligt ihop.


Dagens lunch ser ni nedan. Medelhavsinspirerad potatissallad serverad med varmrökt lax.

 

Ovido - Quiz & Flashcards