Alla inlägg under januari 2009

Av Lina Karlsson - 27 januari 2009 20:10

Gårdagens middag och dagens lunch; starkt, gott och värmande


  • Kycklingfilé (kan såklart uteslutas)
  • Lök
  • Paprika
  • Vitlök
  • Tomatkross
  • Tomatpuré
  • Acaciahonung (för lite sötma)
  • Chili (mycket)
  • Valfri örtkrydda/färska örter
  • Salt och peppar
  • Kokta kikärtor
  • Kokta kidneybönor
  • Haricot verts

Stek kyckling med vitlök. Fräs lök och paprika i en gryta, häll på tomatkross, puré, lite honung, chili, örter, salt och peppar; låt koka ett bra tag, lägg sedan i bönor och kyckling och koka ytterligare fem minuter.

Av Lina Karlsson - 27 januari 2009 19:58

Igår blev det ett fint och skönt skidpass på Lugnet med Anders; ett varv på milen och nio kilometer på VM-spåren. Underbart, tyst och fridfullt. Jag var dock seg under hela dagen och det kändes som om "hjärnan" hängde efter kroppen. Idag är det istället kroppen som varit trött och seg och jag har därför hållit mig lugn idag, bättre att ta det lugnt nu och minska risken för att bli sjuk. Jag har ens inte varit utanför dörren idag, hemsk tanke...jo förresten jag var ju ute på balkongen i morse, var tvungen när jag såg dessa vackra tappar;

Jag har i alla fall fått gjort en hel del saker idag, det är alltid lika skönt att kunna bocka av på what-to-do-listan.

Av Lina Karlsson - 25 januari 2009 21:43

Min lördagskväll innehöll trevligt folk, rödvin och dans. Jag har äntligen lärt mig att använda magmuskulaturen när jag stakar i skidåkningen och efter gårdagen vet jag att det verkligen sitter i ryggmärgen. Efter ett tag på dansgolvet lade jag nämligen märke till att jag spände magmuskulaturen varje gång jag gjorde en flexion i höftleden, haha. Det blev många repetitioner och det blev väldigt varmt bland allt folk vilket resulterade i återkommande turer till baren för att svalka mig med isvatten.

 

Idag bestod lunchen av röd- och vitkål och lök i ugnen med soja och till det åt jag hemmagjorda köttbullar (tagna från frysen) smaksatta med spiskummin och chili och till det åt jag hummus.


 

Jag har suttit inne och pluggat till och från hela dagen idag och i kväll kröp det i hela kroppen. Jag var tvungen att komma ut och röra på mig så det blev en timmes skön, lugn löpning (lufsande) på Faluns gator. Det är mysigt att springa när det är mörkt och när det snöar lite lätt, vilket det gjorde idag.

 

I kväll kokte jag rödbetor som jag sedan lade in i ugnen samtidigt som en bit lax. Rödbetorna smaksattes med timjan och laxen med citron och till det åt jag kesella- och fetaröra och en halv avokado. Till efterrätt mickrade jag ett tärnat äpple med kanel två minuter och till det åt jag keso, korinter för sötmans skull och rostade solrosfrön och ett par hackade paranötter för crunchens skull. Riktigt gott var det!

Av Lina Karlsson - 24 januari 2009 13:17

Dagen började kvart i fem då jag vaknade och inte kunde somna om utan klev upp, satte på kaffe och pluggade till halv sju då jag intog ett minimål av keso, rostade solrosfrön, paranötter, gojibär och kanel innan jag kröp i säng igen för en timmes halvsovande. Upp igen och ut för en halvtimmes lugn löpning innan gröten, gjord på dinkel- och korngryn, rivet äpple, ett hackat fikon, kanel, nyrostade solrosfrön och en klick kesella för en fastare konsistens på gröten, intogs. Tittandes ut var jag glad att det det inte var något planerat skidpass idag då snön vräkte ner. Kikärtorna som legat i blöt under natten koktes en timme och skivbar getost revs ner och frös in som kan användas som smaksättare i diverse maträtter. Därefter fixade jag middagen inför kvällen för att slippa stå i stekos innan jag ska iväg på festligheter; omelett på tre ägg med paprika, lök och fetaost som även den smakar getost (mmm getost). Därefter blev det tjugo minuter crossfit på mitt sätt, jag gör det som cirkelträning fast utan vila, sex övningar tre varv. Efter någon minuts flåsande på träningsmattan intog jag en halv banan, duschade och gav mig iväg till affären för att inhandla färska kryddor och tahini (sesampasta). Väl hemma fixade jag lunchen; ugngrönsaker med lax som hade ett täcke av keso, feta, färsk timjan och rödlök. Under tiden det tillagades i ugnen gjorde jag hummus; kikärtor, tahini, citronsaft, vitlök, spiskummin, salt och nymald svartpeppar som mixades innan det lades i en glasburk och ställdes in i kylskåpet. Övriga kikärtor frös jag in.


 

Nu ska jag ha en lugn eftermiddag med plugg och kaffe innan jag ska ladda och förbereda mig inför kvällens trevligheter.

Av Lina Karlsson - 17 januari 2009 15:42

Nu har jag precis haft min favoritstund på dagen nämligen eftermiddagskaffet med tillhörande godsaker. Det är inte bara intaget som gör detta till en höjdpunkt utan det är en stund på dagen då jag verkligen kopplar av. Jag tänder ljus, sätter på musik som jag känner för just för stunden och läser inspirerande bloggar. Energiboost på fler än ett sätt med andra ord.


Det jag intar till kaffet är kesella/keso, torkad frukt, nötter, frön och färsk frukt/bär och ibland mörk choklad vid vardagslyx. Det går att variera i det oändliga vilket gör det svårt att tröttna på.

Idag blev det en mix av kesella och keso smaksatt med pepparkakskryddor och en torkad aprikos som jag hackade ner. Detta toppade jag med rostade solrosfrön, underbara mandlar, äpplebitar och kanel.

Av Lina Karlsson - 15 januari 2009 09:53

I natt vaknade jag vid tretiden av att magen kurrade och jag smög ut i köket och öppnade kylskåpet. Jag kände mig direkt som en smygätare men istället för en stor dounuts eller tårtbit, som är den bilden jag har av nattätande från filmer och reklamer, så tog jag ut en burk kesella, satte mig i fåtöljen i köket och skedade i mig. Sen kunde jag somna om igen.


Jag började dagen med kaffe tidigt i morse vilket jag höll mig mätt på ett tag och nu är frukosten precis intagen; gröt toppad med fikon, rostade solrosfrön och kanel och ett ägg.


I morgon tar en vän examen och jag ska åka ner till Skåne idag för att glädjas med henne. Det kommer att ta elva timmar från att jag lämnar lägenheten tills jag är hemma i byn så det kommer att ta ovanligt lång tid. Som tur är tycker jag att det är trivsamt att åka tåg dagtid så förhoppningsvis ska jag kunna bedriva tiden utan att känna mig uttråkad.

Av Lina Karlsson - 13 januari 2009 20:29

Kroppen är snart helt återhämtad efter söndagens skidåkning. Den del som fick mest stryk var nacken och ryggmuskulaturen längs ryggraden men jag har haft  en ganska skön och behaglig träningsvärk. Igår blev det lätt löpning i höstvädret och idag blev det löpning i vårvädret när solen var framme. Med sex-sju plusgrader försvann snön tyvärr väldigt snabbt.

 

I morgon är det plugg som gäller hela dagen eftersom vi har en inlämning i morgon kväll. Det är en träningsplanering som ska vara färdig där fokus ska ligga på min arbetsprocess när jag gör en planering. Det är väldigt lärorikt och intressant och det känns som om vi börjar knyta ihop påsen av vad vi lärt oss på Idrottstränarprogrammet.

Av Lina Karlsson - 11 januari 2009 21:16

Igår lade jag på klister på skidorna, ställde ut dem för att klistret skulle hårdna och sedan lade jag på valla. Det hade säkert fungerat jättebra idag… om jag inte hade blivit osäker igår kväll, tagit bort allting och lagt på endast burkvalla. KnasLina! Men jag lär mig.

 

Jag fick i alla fall bra stakträning idag och när jag inte stakade så blev det antingen saxning eller "löpning" med skidorna. Tiden blev 3.06, helt okej. Men nog hade det varit roligare om jag hade haft fäste! Ett stort plus var att jag inte gjorde en enda vurpa, jag satte bara i knäet i en brant saxbacke en gång.


En tydligen väldigt glad Lina före start


Staffas var också laddad. Han kom i mål på 2.48

Ovido - Quiz & Flashcards