Alla inlägg under februari 2009

Av Lina Karlsson - 19 februari 2009 19:12

Jag äter mycket kesella och för mig passar det väldigt bra som mellanmål. Anledningen till detta är att jag tycker det är väldigt gott (även om jag inte tyckte det första gången jag smakade det), det är proteinrikt, ett bra fettsnålt alternativ och så är det naturellt.


Jag tycker att det är väldigt gott att blanda kesella med keso, det liknar lite risgrynsgrötkonsistens (om än lite). Jag brukar använda ungefär en del keso till två delar kesella.

 

Jag smaksätter ofta blandningen med kanel och ibland även pepparkakskrydda. Det är också gott att blanda ner malda hasselnötter eller mandlar (gärna rostade), kokos är säkert också gott i.

 

Jag äter som ni säkert förstått oftast kesella/keso med torkad fukt, nötter och frön. Bär av olika slag som hallon, blåbär och jordgubbar äter jag också till ibland. Genom att mixa med frusna bär blir det lite som glass, eller låt bären tina och rör ner dem i kesellan vilket ger en underbar färg att skåda för ögat.

 

Något som är väldigt gott också är att vispa en äggvita och röra ner i kesellan eller kesella/kesoblandningen. Det blir då en mer porös konsistens vilket är gott att variera sig med och passar bättre till vissa godsaker som till exempel varma äpplen smaksatta med kanel och/eller jordnötssmör. Det är säkert också väldigt gott till en saftig fruktsallad gjord på exempelvis mango, ananas, sharon och kiwi toppad med rostad kokos.


Jag rekommenderar Lidls kvarg; 500g för bara 11.90 Den kesellan innehåller 12g protein, 3,9g kolhydrater och 0,5g fett.

Mitt nuvarande lager i kylskåpet.

Av Lina Karlsson - 18 februari 2009 17:16

F.v; Sesamfrö, psylliumfrö, krossat linfrö, solroskärnor, gojibär, rostade solroskärnor, korinter, rostade pumpakärnor. Bakom här finns torkade aprikoser och katrinplommon. På en annan favorithylla har jag mina nötter; paranötter, mandlar, hasselnötter och valnötter. I kylskåpet förvarar jag fikon och pinjenötter.


Ett konstverk! och dessutom ett väldigt gott mellanmål.

Av Lina Karlsson - 18 februari 2009 17:16

Idag var klockan ställd på halv sju och efter att intagit en gröt- och kaffefrukost var jag på väg upp till Vällan med skidorna en dryg timme senare. Det blev ett kort stakpass på pappas gamla Kneissl, säkrast att ta dem eftersom det går igenom till isen på vissa ställen. Jag mötte bara en person på sjön och i övrigt var det väldigt tyst och ensamt, tyvärr startade inte MP3 när jag kom dit, den var nog lite frusen efter ditfärden. Väl hemma med frusna tår (inte smart att cykla i löparskor) kom jag in genom dörren klockan tio, perfekt till damernas skidskytte och efter en snabb dusch åt jag en andra frukost; en ägg-, avokado- och tomatmacka, grönt te och en kiwi.

Av Lina Karlsson - 17 februari 2009 14:05

I morse efter kaffedrickande och en halvtimmes pluggande tog jag en rask promenad på knappt en timme. Det var precis vad jag behövde idag, en perfekt start på dagen. Snöflingorna föll sakta och musiken i öronen hjälpte mig att hålla ett bra tempo. Därefter åt jag frukost och sedan stack jag upp och körde en halvtimmes bålstyrka i friidrottshallen följt av en halvtimmes simning. Så skönt! Nu har jag precis ätit lunch; blodpudding blev det idag med en apelsin efteråt för att öka upptaget av järnet i kroppen.

Frukost; gröt, ägg och grapefrukt

Av Lina Karlsson - 16 februari 2009 20:00

Idag har jag vilat efter fem dagar med skidåkning. Solen fortsätter att skina över Falun utan några moln i vägen som skymmer strålarna. I morse snöade det dock ganska rejält vilket gjorde att träden blev rikligt snöklädda, vackert! Det känns att latissimus dorsi ("vingen") har fått arbeta ordentligt under helgens två stakpass. Jag tror inte att jag har haft någon träningsvärk i dem tidigare efter att jag kört stakning så förhoppningsvis är det ett tecken på att jag använder den muskulaturen bättre nu än tidigare.

Av Lina Karlsson - 14 februari 2009 18:53

Idag cyklade jag upp till sjön Vällan som ligger ovanför Falu Koppargruva. Skidåkning på en sjö innebär enbart stakning vilket skulle passa både mitt knä och träningen inför Öppet spår. Det blev två varv på niokilometersspåret, det första kördes utan stopp men under det andra blev det en del fotografering.

 

Jag vek av på ett ställe och ställde mig i solen, blundade, njöt och lyssnade på lugnet. Det var helt tyst förutom en fågel som kvittrade.


Oåkta spår


När jag var klar satte jag mig ner på mitt gamla sittunderlag, lutade mig mot en björk och drack varm chokladmjölk. Jag dricker det sällan men i en sådan här situation smakar det ljuvligt. En miniförpackning med två ballerinakex passade perfekt till.


Jag läste i tidningen i morse om en kille som spelar i ett band och han sa; ”Det är det här jag lever för”. Jag vet vad jag lever för; dagar som dessa, för friluftsliv, för fysisk aktivitet och för naturupplevelser. Det...ger mig riktig energi, njutning och lycka.

Av Lina Karlsson - 14 februari 2009 18:17

Min Garmin klocka har varit lite trött i veckan och den har inte fungerat som den ska, den har bara gjort några tappra försök till att vakna till liv. Linapina diagnostiserade den som övertränad men redan efter fyra dagars vila efter Orsa ski marathon var den återhämtad och startade igen lagom till gårdagens träning. Staffas hade fått för sig sig att åka riktigt långt igår och jag var inte sen med att hänga på. Ett varv på 5,3km kördes på Lugnet och jag hade satt upp som mål att köra minst åtta varv, samtidigt som jag visste att jag inte skulle bli riktigt nöjd förrän jag kört tio eftersom det då skulle bli drygt milen längre än de tävlingar vi kört. Det blev dock bara sex varv och sammanlagt 33km eftersom jag kände av knäet vilket förvärrades av all diagonalåkning. Det var ett klokt val även om det tog emot att sluta. Staffas körde på och fick ihop 54km, bra!


Det vackra vädret och vinterlandskapet gör det svårt för mig att sitta inne och efter att jag fått i mig en sen lunch kröp det i kroppen och jag gick en promenad runt "de små sjöarna". Det är riktigt mysigt att kunna gå runt i termobyxor utan att bli för varm.



Av Lina Karlsson - 12 februari 2009 13:47

Idag blev det en härlig skidtur med Linapina och Staffas och tjugofem kilometer avverkades. Det är så otroligt vackert just nu, rimfrost på träden och mot den klarblå himmeln är det fantastiskt fint. Solen gör mig verkligen glad, i alla fall när jag får vara ute och njuta av den. Jag hade tyvärr inte kameran med mig idag, annars så vet ni att ni skulle ha fått ta del av en vacker bild. Ni får nöja er med en bild på dagens lunch; pappardelle pasta, köttfärssås med morötter, champinjoner och kidneybönor samt broccoli, avokado, tomat och parmesanost.

Skapa flashcards