Alla inlägg under mars 2009

Av Lina Karlsson - 31 mars 2009 22:44

Idag har jag ägnat tolv timmar på Hemköp, började vid tio och är nyss hemkommen. Jag hann i alla fall med ett testcykelpass i morse (här höll jag på att skriva "så jag har inte suttit hela dagen" men så kom jag på att det gör man ju faktiskt även på en cykel). Fem st åttor blev det idag, sakta men säkert går det framåt.


Jag har en arbetskompis som är en otroligt ambitiös kvinna och som är väldigt mån om allt och alla. Tyvärr behandlar hon sig själv bedrövligt och orkar igenom långa och intensiva arbetsdagar med hjälp av socker- och koffeinkickar som hon får från energidrycker, coca cola och godis. Idag gladde hon mig genom att stolt berätta att hon slutat dricka energidryck vilken hon tidigare kunde byta ut frukosten mot. En kommentar/pik från mig för några veckor sedan när hon i slutet på en lång arbetsdag hällde i sig en sådan, gav tydligen resultat eftersom hon efter det, tänkte på mig och på vad jag sagt varje gång hon drack en sådan. Nu har slutat med den drycken och äter frukost varje dag. Coca colan har hon dock inte tagit bort ännu men hon har en plan upplagd; bort med colan, börja träna, bort med sockret, små steg är bra. Jag hoppas verkligen att hon håller sig till den planen, för sin egen skull.

Av Lina Karlsson - 30 mars 2009 21:54

I eftermiddag var det dags för ett skidpass och jag mötte upp Klingen på Lugnet. Idag släppte det äntligen, förra veckans tekniktänkande på tvåans växel gav utdelning idag. Jag hade en helt annan känsla i åkningen och jag kunde följa Klingens tempo, (pulsen ska vi dock inte tala om). Under fömiddagen idag så "såg" jag helt plötsligt bilder framför mig, dels "innefrån" - känslan av att jag själv skatade, och dels såg jag andra åka på tvåans och treans växel. Det måste varit skidskyttet igår som gav mig dessa bilder. Detta bidrog säkert också till dagens framsteg.


Dagens Klingen;

Skrattandes sa han "Du skulle sett mig när jag var föråkare på Skidspelen, vi bara flög utför vallen", samtidigt som han pekade och visade med ena staven. Detta sa han till en man söderifrån som var på besök i Falun och som skulle passa på att åka när han ändå var här, han hade sin fru ståendes längre ner i backen upp från stadion, livrädd för att åka upp eftersom hon visste att hon sedan var tvungen att åka nerför tillbaks igen...

Av Lina Karlsson - 30 mars 2009 21:48

Middagen; Omelett på två ägg med lök, paprika, zucchini, chili och getost. Till den åt jag kräftstjärtar, avokado, tomat, ruccola och keso.

Av Lina Karlsson - 30 mars 2009 16:01

Frukost; Kvarg, dinkel, kiwi, gojibär.


Lunch; Torsk i ugn med morötter, lök, zucchini, tomat, selleri, persilja, chili, rapsolja, salt och peppar serverad med vita stora bönor, avokado och ruccola.


Mellanmål; Kvarg, keso, blåbär, hallon, skivad banan, flagad mandel och psylliumfrö.

Av Lina Karlsson - 29 mars 2009 19:59

Tidningen ringde precis upp mig och ville att jag skulle förlänga abonnemanget. Jag hade redan bestämt att jag inte skulle göra det och förklarade snabbt för honom att det är jobbigt med pappershögarna som blir och att det ibland blir ett stressmoment att läsa tidningen. "Jaha, det var ju synd med det erbjudandet vi har nu i vår, och den vardagsmotionen du får när du går ut till pappersinsamlingen skadar säkert inte."


Veckans träning;

Må; Testcykel tröskelintervaller 4x8min 235w(1h) + 50min styrka

Ti; Skate distans 1h 20min

Ons; Testcykel 1h, varav 40min 225w + 50min styrka

To; Skate 1h 30min, med fyra st 2min A4-intervaller + 30min löpning

Fr; Skate distans 2h

Lö; Testcykel tröskelintervaller 4x8min 240w(1h) + styrka 45min (+ kajak)

Sö; Simning 1h

+ vardagsmotion på cykel fram och tillbaks till Lugnet och till stan ett antal gånger under veckan.

Av Lina Karlsson - 29 mars 2009 13:51

Lunchen idag blev ihop plock av vad jag hittade i kyl och frys;

Fräs rödlök, zucchini, champinjoner, morot och selleri i rapsolja, i med en delad tomat, kokta kikärtor, kokt hel dinkel, tomatpuré, soja, chili, svartpeppar och till sist kräftstjärtar.

Maten intogs till damernas skidskytte, vilken prestation av Helena!

Av Lina Karlsson - 29 mars 2009 11:14

Igår morse vaknade jag vid halv sju, kollade om det var ledigt i tvättstugan vilket det var så jag la in fyra maskiner tvätt, åt frukost och sedan var det plugg hela förmiddagen. Det var inga problem att plugga när jag visste vad som väntade; en hel eftermiddag med träning:-)


Jag började med tröskelintervaller på testcykel, fyra åttaminutare på mer watt än i måndags. Det kändes så bra när jag var färdig, trots att sista intervallen var riktigt jobbig så höll jag ihop både vad gäller watt och kadens och den där känslan av att veta att jag klarar av det är grym.


Därefter var det trekvarts allsidig hård överkroppsstyrka. Jag gillar den där kombinationen att först köra cykelintervaller följt av överkroppsstyrka. Idag känner jag träningsvärk i triceps vilket jag inte gjorde efter onsdagens pass trots samma övning, med lika många rep och set. Jag gjorde smala armhävningar på knä och skillnaden från sist var att igår bromsade jag rörelsen på nervägen och arbetade excentriskt. Det är så lätt att bara falla ner, men det gjorde jag inte igår, och det gav effekt.


Efter styrkan var det dags att sätta sig i kajaken i simhallen. Jag fick testa på att göra eskimåsväng där instruktören stod i framänden och hjälpte kajaken runt. Till en början förde han paddeln åt rätt riktning, sedan var det dags för mig att göra det själv och det gick inte alls...trodde jag. När jag låg där upp och ner och försökte föra paddeln i den riktning jag trodde att den skulle åt så rörde den sig inte (!) nähä, tänkte jag, tydligen klarar jag inte det. Jag var ju ändå tvungen att komma upp och andas, fick hjälp runt och när jag kom upp så säger han BRA! Va? Tydligen hade jag dragit paddeln rätt, när jag trodde att jag gav upp. Snacka om en aha-känsla. Det var tydligen en mer naturlig rörelse än jag trodde, ska inte tänka så mycket, bara göra. I slutet behövde han knappt hjälpa till att ta runt kajaken, dessutom är det en av de svåraste kajaken att göra en eskimåssväng i eftersom den är väldigt bred så nästa gång kanske jag kan klara det själv, kanske...


Idag har jag varit uppe och simmat, har faktiskt skjutit på simträningen i veckan men nu hade jag inget val;-) Jag var nöjd med passet; så fort jag har motivation under ett simpass, tycker att det är kul större delen av passet och någon gång får en bra känsla i simningen så räcker det för mig. Tider kan jag inte hänga upp mig på och är därför mindre viktiga även om det så klart är roligt de gånger jag simmar på bra tider. 

Av Lina Karlsson - 27 mars 2009 15:19

Tre skidpass i solsken har genomförts i veckan. I tisdags blev det ett glidarpass på ett ganska mjukt underlag efter måndagens snöade. Jag åkte på helt nypistade spår vilket kändes häftigt speciellt när jag sedan tittade tillbaka och såg spåren efter mig. I slutet av passet såg jag att mördarbacken precis hade blivit pistad och då kunde jag ju inte låta bli. Jag tog det lugnt upp och egentligen var det inga problem, även om jag skrattade för mig själv när jag såg lutningen på den brantaste delen som man till och med får se från sidan när man kommer åkandes. Åkte upp på tvåans växel även om det inte var många cm jag gled där det var som brantast. Värre var det nerför när jag skulle över en sådan där galenskap till bro...efter en stunds velande tog jag mig utför...plogandes...tur att var mjukt i spåren, värre när det är isföre.


Igår körde jag och Staffas intervaller upp för knappt halva mördarbacken, endast fyra styck som för mig tog kring två minunter men det var tillräckligt. Grymt skönt att känna mjölksyra och låta pumpen jobba ordentligt. Passet inleddes med teknikträning och Staffas gav mig ett tips som han i sin tur fått från Linapina om bensamling. Först var jag lite skeptisk men sedan så började jag förstå och tänkte lite grann på det under passet.


Idag däremot, jag säger bara; Vilken känsla!!! Jag började att köra tjugo km med tekniktänk, bensamling i trean och så försökte jag verkligen få till den där tvåan men den är knepig, även om min teknik har förbättrats har jag bara börjat. I slutet av passet körde jag teknikträning nere på stadion, jag åkte utan stavar, åkte tio skatetag där jag skulle komma så långt som möjligt och det skiljde tio-femtom meter från sämsta till bästa. Det var heller inga problem att hoppa med skidan vilket verkligen är ett tecken på att jag fått över tyngdpunkten betydligt bättre. När jag sedan åkte med stavarna; vilken skillnad och vilken grym känsla, vilken kick och vilken tillfredsställelse, häftigt!!

Ovido - Quiz & Flashcards