Direktlänk till inlägg 29 mars 2009

Trippelpass

Av Lina Karlsson - 29 mars 2009 11:14

Igår morse vaknade jag vid halv sju, kollade om det var ledigt i tvättstugan vilket det var så jag la in fyra maskiner tvätt, åt frukost och sedan var det plugg hela förmiddagen. Det var inga problem att plugga när jag visste vad som väntade; en hel eftermiddag med träning:-)


Jag började med tröskelintervaller på testcykel, fyra åttaminutare på mer watt än i måndags. Det kändes så bra när jag var färdig, trots att sista intervallen var riktigt jobbig så höll jag ihop både vad gäller watt och kadens och den där känslan av att veta att jag klarar av det är grym.


Därefter var det trekvarts allsidig hård överkroppsstyrka. Jag gillar den där kombinationen att först köra cykelintervaller följt av överkroppsstyrka. Idag känner jag träningsvärk i triceps vilket jag inte gjorde efter onsdagens pass trots samma övning, med lika många rep och set. Jag gjorde smala armhävningar på knä och skillnaden från sist var att igår bromsade jag rörelsen på nervägen och arbetade excentriskt. Det är så lätt att bara falla ner, men det gjorde jag inte igår, och det gav effekt.


Efter styrkan var det dags att sätta sig i kajaken i simhallen. Jag fick testa på att göra eskimåsväng där instruktören stod i framänden och hjälpte kajaken runt. Till en början förde han paddeln åt rätt riktning, sedan var det dags för mig att göra det själv och det gick inte alls...trodde jag. När jag låg där upp och ner och försökte föra paddeln i den riktning jag trodde att den skulle åt så rörde den sig inte (!) nähä, tänkte jag, tydligen klarar jag inte det. Jag var ju ändå tvungen att komma upp och andas, fick hjälp runt och när jag kom upp så säger han BRA! Va? Tydligen hade jag dragit paddeln rätt, när jag trodde att jag gav upp. Snacka om en aha-känsla. Det var tydligen en mer naturlig rörelse än jag trodde, ska inte tänka så mycket, bara göra. I slutet behövde han knappt hjälpa till att ta runt kajaken, dessutom är det en av de svåraste kajaken att göra en eskimåssväng i eftersom den är väldigt bred så nästa gång kanske jag kan klara det själv, kanske...


Idag har jag varit uppe och simmat, har faktiskt skjutit på simträningen i veckan men nu hade jag inget val;-) Jag var nöjd med passet; så fort jag har motivation under ett simpass, tycker att det är kul större delen av passet och någon gång får en bra känsla i simningen så räcker det för mig. Tider kan jag inte hänga upp mig på och är därför mindre viktiga även om det så klart är roligt de gånger jag simmar på bra tider. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina Karlsson - 18 januari 2010 08:02

Hejdå bloggplatsen, tack för mig, http://lina-karlsson.blogspot.com ...

Av Lina Karlsson - 2 december 2009 07:04

Det där var kanske inte riktigt sant. Jag har ju faktiskt tränat ändå, men kanske inte i några större mängder. Jag har även lyckats få rejäl träningsvärk i lattissimus, det är inte ofta jag har det, men det krävdes ett Wii-spel för att få det, kan ni...

Av Lina Karlsson - 24 november 2009 22:30

Löpning i morse med 5 x 2 min då jag löpte ut lite mer men med avslappnad löpning. Vänstra nedre extremiteten var inte på topp idag, ont i ljumske, vad samt fot och i kväll blev det knådning av den inre tvillingen på vänstervaden. Jag har en sena som...

Av Lina Karlsson - 23 november 2009 21:29

Ni vet, när jag inte skriver så tränar jag inte, så förutom några spontana armhävningar, fuskdips och några plankställningar har det inte bedrivits mycket träning de senaste dagarna. Jag trodde att det skulle dröja tills i morgon innan jag var jag ig...

Av Lina Karlsson - 18 november 2009 21:32

Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd.   ...

Skapa flashcards