Alla inlägg under mars 2009

Av Lina Karlsson - 23 mars 2009 21:35

Jag var bara uppe och tittade på Skidspelen live i fredags då jag stod i mördarbacken och såg damernas race. Det var intressant att se skillnaden i åkningen från när de värmde upp och när de tävlade. Jag har tänkt att själv ta mig upp för backen i veckan, det om något ska blir intressant. I övrigt har jag sett tävlingarna från soffan, lite väl bekvämt av mig egentligen men samtidigt så kunde jag ju följa tävlingarna betydligt bättre därifrån.

 

Jag var på Harrys i lördags och på förfest med en massa skidåkare, riktigt trevligt. Jag inser dock återigen varför jag är ute så sällan; dagen efter. Trots att jag inte somnade förrän fyra vaknade jag i vanlig ordning vid sju så jag var seg hela dagen igår och passade på att ha helvila.

 

Idag var jag uppe och körde ett dubbelpass i friidrottshallen med cykelintervaller följt av femtio minuter styrka. Det är så grymt bra träning, testcykel, och det känns faktiskt som om jag har tränat på en sådan hela vintern. Den enda jag märker att jag varit ifrån den träningen i vinter är att jag spänner mig ibland i icke-arbetande muskler vilket är totalt onödigt. Det var dock en klar förbättring idag jämfört med lördagens pass.

Av Lina Karlsson - 19 mars 2009 22:34

Det var bra att jag planerat ett dubbelpass i friidrottshallen ikväll för när jag kom dit var testcyklarna upptagna. Styrkepasset som var tänkt skulle göras efter trampandet fick inleda träningen. Det blev ett effektivt axel- triceps och lattissimuspass, jag hann med många övningar under de femtio minutrarna och när jag var klar var alla cyklar lediga. 10min uppvärmning och sedan nötte jag på i 40min på 215-225w, cykeln ökade belastningen själv för kadensen låg stadigt på 102-103. Det kändes riktigt bra, förvånad över att jag inte blev uttråkad och för benen var det inga problem. Första 30 hade jag en snittpuls på 161 och sista 10 ett snitt på 169. 


Jag var upp på Lugnet i förmiddags för ett skatepass men det blev mer ett njuta-av-solen-och-titta-på-elitskidåkare-pass. Jag ser fram emot Skidspelen i helgen!

Av Lina Karlsson - 17 mars 2009 21:56

När jag kom upp till skidstadion idag vimlade det av elitskidåkare från diverse nationer. Jag flydde upp till skogen direkt och körde lite teknikträning där istället, så ingen fick nöjet att se mig hoppa med skidorna idag. Ett lugnt skönt pass blev det och jag njöt av solens värmande strålar.


 Här trivs jag;-)


Det blev ett effektivt styrkepass i friidrottshallen i kväll med fokus på lattisimus, ländrygg och gluteus. Jag tror att jag ska börja fokusera på ett fåtal muskler under ett och samma pass istället för att träna allround. Jag ska fundera vidare på det.


Av Lina Karlsson - 16 mars 2009 21:52

Jag bestämde mig för cykelintervaller idag. Jag var lite trött på eftermiddagen och började tveka men sedan tog jag tag i mig själv; sovtrött är jag ju ofta så med det tankesättet så skulle det inte bli mycket träning gjord.  Väl uppe i friidirottshallen genomfördes de fem sexminutrarna utan problem och jag tänkte; jaha är det redan slut? Det är ett tydligt tecken på att jag inte kör så hårt som jag ska göra, för då är passet inte helt plötsligt över, då räknar jag ner sekunderna medan benen skriker och kämpar för att hålla kadensen uppe. Jag låg på något högre watt än förra veckan och pulsen var högre men jag har mer i benen än så. Passet avslutades precis som förra veckan med fyra styck fyrtiosekundrare. Nästa vecka kör jag fyra åttaminutrare och sedan ökar jag antalet intervaller och watt efter det.


Efteråt fick magen sig en omgång på femton minuter följt av skön stretching. Jag känner mig rörlig i koppen!


Jag skapade ny träningsdagbok igår. Jag har en bra excellfil där allt räknas ut i veckor, månader och år i tabeller och diagram. Ett problem uppstod och det var att jag bara kunde lägga in tio olika träningstyper och eftersom jag vill ha med både distans och intervall så räckte det inte till. Jag skapade därför två styck; en för skidor och en för allt annat idrottande.

Av Lina Karlsson - 15 mars 2009 20:38

I måndags kom jag på det, det perfekta för mig just nu vad gäller träning. Jag saknar kontinuitet och är ganska trött på att börja från ”noll” jämnt och ständigt i olika idrotter. Lösningen; Fem pass i veckan är grunden; ett skid-, ett cykel-, ett löp-, ett sim-, och ett styrkepass. Även om jag kör fyra skidpass på en vecka så ska jag ändå köra de andra fyra passen. Om jag mot förmodan inte har mycket tid över till att träna så ska jag ändå prioritera de här fem passen. Enkelt eller hur? Minst ett pass i veckan ska vara ett intervallpass (simning ej inräknat) vilket blir i cykel eller skidor. Antagligen kommer även ett alternativt pass att läggas in som ett givet pass i veckan (ex yoga och paddling)

 

Minimitid för de fem grundpassen är;

Skidor 1h

Löpning 30min

Cykel intervall 1h

Cykel distans 1h 30min (hmm…distans?)

Simning 1h

Styrka 45min (eller två st á 20-30min)

(Yoga 30min)

(Paddling 1h)

 

När i veckan passen ska utföras beror på när jag känner för det. Jag cyklar inte i regn (om jag inte känner för det förstås) om jag kan cykla i sol dagen efter…ni förstår vad jag menar.

 

Denna vecka har sett ut såhär;

Må Styrka 40min

Ti Cykelintervaller 1h (26min)+ löpning 30min

Ons Simning 1h + yoga 45min

To Skate distans 1h

Fr Styrka 55min

Lö Yoga 30min + skateintervaller 1h 50min (33 min) + kajak teknik

Sö Yoga 20min + simning 45min + löpning 30min + styrka 30min

 

Idag hade jag tänkt cykla distans vilket jag verkligen kände för att göra igår kväll men idag när jag vaknade kände jag inte för det tillräckligt mycket så därför tränade jag annat; det som föll mig in.

 

Japp, såhär får det bli!

Av Lina Karlsson - 15 mars 2009 19:50

I eftermiddag satt jag på balkongen i varma raggsockar, i svarta byxor och i en t-shirt.  Med kaffe, mellis och en hälsotidning njöt jag av solen samtidigt som jag lyssnade på droppandet från taket...är våren på väg kanske?

Av Lina Karlsson - 14 mars 2009 22:54

Skatepasset idag var super! Det inleddes med trettio minuter teknikträning på treans växel med hjälp av Linapina. Idag fick jag till den växeln riktigt bra vilket gör att jag kan utnyttja mina ben ordentligt. Därefter körde jag fyra intervaller på drygt åtta minuter, ca två kilometer. Det var grymt skönt att få upp flåset ordentligt och få känna syra i benmusklerna. Passet avrundades med några lugna kilometer.


Efter lunch, tjugo minuter i horisontal läge och efterföljande kaffe så var det dags för kajakpaddling i simhallen. Idag inledde jag träningen för att senare i vår kunna genomföra en eskimåsväng; jag vände runt med hjälp av bassängkanten och orienterade mig under vattnet upp- och nervänd. Det är helt snurrigt där nere (!) men i slutet av passet fick jag någorlunda koll på läget. Jag ser fram emot nästa lördag!


Shit, jag mår verkligen bra av träning, av upplevelse, av allt det här! Vilken lördag jag har haft!

Av Lina Karlsson - 14 mars 2009 08:05

Vilken skön start på dagen...vaknade av mig själv strax före sju. Jag hade inte tänkt göra något speciellt på morgonen men när allt var tyst runt omkring mig och det enda jag hörde var en fågel som kvittrade utanför fönstret så kände jag helt oväntat att köra ett yogapass. Jag bredde ut mattan på golvet, tog av mig barfota och började med att fokusera på andningen. Tidigare har jag blivit uttråkad av att stå i olika positioner och andas men idag tyckte jag att det var riktigt skönt. Det var även behövligt att sträcka ut kroppen som kände av gårddagens styrkepass.


Nu sitter jag och dricker en kopp yogite och äter en minifrukost med keso, torkad frukt, frön och nötter för att sedan inta en större frukost innan jag ska ut i skidspåren. God morgon på er, och trevlig lördag!  

Ovido - Quiz & Flashcards