Alla inlägg under april 2009

Av Lina Karlsson - 10 april 2009 06:42

Igår hade jag en riktigt rolig och trevlig dag! Jag åkte in till stan på förmiddagen, det vill säga till Kristianstad och på vägen ditt började dimman lätta, molnen sprack upp och solen kom fram. Jag hade bestämt tid med Per Hartvig, en rolig person från Kristianstads CK och vi stack ut på en cykelrunda på drygt sex mil i den fina omgivningen med slätter. Per var den starka igår vilket gjorde att jag fick ligga på rulle när vi hade motvind, inte mig emot;-) Därefter blev jag bjuden på lunch på stan följt av en mindre seriös fotografering och sedan var vi på Friskis där gammelmannen visade mig lyftteknik i ryck och stöt samt några kettlebellsövningar. Det var grymt roligt och jag tycker att det kändes helt OK. Jag är lite mör i övre rygg/nacke idag men kostigt vore det annars.


Jag vaknade tidigt idag, övriga i familjen sover fortfarande och jag sitter här för mig själv, dricker en god kopp kaffe och njuter av morgonlugnet med fåglarna kvittrandes utanför fönstret och med solen som är på väg upp. En skön start på en dag som jag känner kommer att bli en toppendag! Trevlig långfredag!

Av Lina Karlsson - 8 april 2009 15:34

När jag bytte tåg i Stockholm igår skulle jag in i en vagn där det bara var en ingång. I den vagnen skulle även fyra barnvagnar, en rullstol och en basfiol(!) in. Lite kaosartat men efter att alla hjälptes åt lyckades tåget rulla iväg enligt tidtabellen. Tågresan gick ”fort”, läste en riktigt bra och ”nyttig” bok som heter ”Älska din kropp som den är”, har läst den tidigare men är värd att läsas om och om igen, och så snaskade jag på nötter, lösgodischoklad och frukt.

 

Jag kom till Lönsboda vid halv sju och bytte direkt om till löparkläder och sprang åttakilometersrundan. Det var riktigt skönt och härligt, sprang utan musik och fåglarna kvittrade. Solen var på väg ner och när jag sprang hemifrån var den ljusgul med ”rosa moln” runt omkring och när jag vände hemåt var den stor, rund och röd som bara en sol kan vara. Löpningen kändes förvånansvärt bra och det var en skön känsla i kroppen när jag kom hem. Under min uppväxt sprang jag, pappa och brorsan främst tre rundor på grusvägarna här hemma1.6km, 4km och så 8km. Då sprang vi alltid så snabbt som möjligt på varje löppass, vi visste helt enkelt inget annat alternativ. Det var först vid sextonårsålder när jag började med triathlon som jag började springa intervaller och distanspass.

 

När jag vaknade i morse så regnade det, jag blev lite förvånad, antagligen eftersom jag inte har sett så mycket regn på senare tid. Dessutom började det åska (!), men det var i alla fall bättre än snöstormen som kom förra året till påsk. Lagom till att morgonkaffet var upp drucket så hade det faktiskt slutat både regna och åska och jag längtade ut på en promenad, jag gick fyran och solen trängde till och med fram mellan molnen, härligt. Jag gick och tänkte på hur tacksam jag är som har en kropp som kan ta mig framåt, en kropp som känner lukterna av vår och skog, en kropp som ser all vacker natur, en kropp som hör fåglarna kvittra och vattnet i bäcken porla och en kropp som känner vinden mot min kind!

 

När jag kom hem åt jag och mamma en grötfrukost med rivet äpple, kanel, rostade solros- och pumpakärnor och med ett nerkläckt ägg. Därefter tog jag direkt på skidskorna och stack ut på pappas rullskidor, det blev tolv kilometer idag varav en del utan stavar. Bäst att ta det lugnt till en början och vänja armbågarna mot stötarna i asfalten, jag är livrädd för att börja känna något i dem. Sedan gick jag ner till byn och hade en skön stund hos frissan, blev klippt och håret blektes, var tänkt slingor men det blev nog lite väl många för hela håret blev väldigt ljust, blev riktigt nöjd ändå! Det kostade under halva priset mot i Falun så det lär bli fler gånger jag klipper mig här.

 

Jag har bestämt en simdate med Bergh senare idag. Nu ska jag lägga mig i soffan och ta igen mig lite, jag lär nog somna känns det som och sedan vankas det kaffe, mamma börjar nämligen bli kaffesugen och jag tackar inte nej!

Av Lina Karlsson - 6 april 2009 23:27

Igår genomförde jag sista skidpasset på snö för den här vintern. Skatetekniken har förbättrats en hel del i år med tanke på att det enda jag lyckades åstadkomma förra året var att få in rytmen på alla växlar. Jag känner mig också säkrare (inte säker) på skidorna utför vilket så klart är skönt.

 

I morgon bitti tar jag tåget ner till Skåne för påskfirande. Det viktigaste är nerpackat; löpar- och skidskor, bad- och en massa träningskläder. Rullskidor, stavar, cykel, hjälm och cykelskor har jag hemma i byn så det ska kunna bli en hel del träning i Göingetrakten.

Av Lina Karlsson - 4 april 2009 20:32

Jag har haft en skön lördag! Vaknade trött i kroppen, eller egentligen mest stel i övre rygg men bestämde mig snabbt för att idag skulle jag vila! En lugn morgon med god frukost, rensade en byrålåda där det hamnar alldeles för mycket var-ska-jag-lägga-denna? eller vad-är-detta-för-något? Promenerade till stan och mötte upp Linapina, gick runt i lite affärer och sedan åt vi god pastasallad med en massa fetaost (hmm den hette italiensk sallad, grekisk hade passat bättre) i solen. Sedan gick jag hem och satte mig på balkongen och läste en bok, drack kaffe och åt ett gott mellanmål innan det var dags att träna vidare på eskimåsväng. Jag har en bit kvar innan den sitter helt, det gäller att upprepa många gånger!


Mellanmål; Kvark och keso i botten, honungsmelon, jordgubbar, blåbär och bjönbär, allt toppat med rostade pumpakärnor och valnötter.


Middag; Ugnspannkaka, ja faktiskt, trots lördag. Det är fjärde gången jag äter detta denna vecka,  jag testade nämligen att göra ugnspannkaka på sojamjöl istället för dinkel och det blev så gott! Jag har haft i getost varje gång så det har ju säker också bidragit till den nya smakupplevelsen. Jag hade lök och kassler första gången men sedan har jag använt grönsaker; lök, paprika, zucchini och morot.


I kväll blir det cashew, rostade mandlar (6min i ugn på 200 grader eller 1,5-2min i micro - låt svalna), mörk choklad och en bra film.

Av Lina Karlsson - 3 april 2009 12:12

Jag vaknade strax före sex i morse och tänkte att det var lika bra att cykla upp till simhallen på en gång så lagom till att jag klev upp ur bassängen skulle mobilen ha ringt och väckt mig. Jag lämnade simhallen klockan tio i går kväll efter att ha haft vuxencrawl. Före den hade jag varit i friidrottshallen och tränat. Testcykel med 30sek arbete och 60sek lugnt var planerat men efter att jag pratat med en cyklande klasskompis så kortade jag ner intervalltiden till 15sek med 30sekunder bakåttramp. Detta för att jag inte skulle hinna dra på mig mjölksyra men ändå kunna köra på ett bra motstånd, låg på omkring 440w efter att jag trampat igång och höll på i 40min. Denna tid ska ökas på under våren. Cyklingen följdes av en halvtimmes styrketräning för triceps och bål innan en bär- och banansmoothie intogs och sedan var det dags att inta tränarrollen.

 

De ringde från Hemköp idag och ville att jag skulle börja jobba klockan ett så det inplanerade skatepasset i eftermiddag byttes ut mot en halvtimmes löpning nu på förmiddagen. Detta underbara vårväder! Jag tycker om att jobba på fredagar, folk är glada för att helgen är i antågande och mat köps inför helgen vilken jag tycker är rolig att inspektera:-) Jag slutar dessutom klockan sju så jag har en skön fredagskväll att se fram emot.

 

Lunchen ska snart ätas och sedan bär det av in till stan. Trevlig fredag!

Skapa flashcards