Alla inlägg under oktober 2009

Av Lina Karlsson - 29 oktober 2009 15:55

Jag cyklade distans i går och känner det i benen idag…av distansträning. En underbar morgon bjöd på sol och klarblå himmel och kvart i nio stack jag iväg mot Olsbacka, vidare till Ornäs och hem, in en snabbis i lägenheten och mötte sedan upp Linapina utanför. Vi körde vidare mot Grycksbo, Törnsbergsstig och mot Bjurs där vi skildes åt då jobbet väntade på henne och jag ville ha några meter till. Grusväg och banvall från Bjurs till Grycksbo och sedan hem via gamla fruns väg och med rejält trötta ben efter drygt fyra timmars cyklande gick jag i någon sorts dvala hela eftermiddagen igår.


Jag simmade ett pass i morse men i övrigt har det inte hänt mycket i träningsväg idag, får se om bål och överkropp vill ha sig en omgång senare. Benen vill det inte.

Av Lina Karlsson - 27 oktober 2009 17:48

Dagen började med en halvtimmes lunkande, mer än så kan jag inte säga att det var, och så avslutade jag med utfallsteg i vanlig ordning. Efter frukost körde jag styrka här hemma, lite slang, lite bål och några push ups eller armhävningar som vi felaktigt kallar det. Jag började träna det för några veckor sedan i syfte att vara förberedd i januari om jag blev uttagen till en hemvärnsutbildning här i Falun. I fredags fick jag ett brev hemskickat där jag uppfattade det som att jag inte blev uttagen utan bara inskriven i en utbildningsreserv. Jag blev ordentligt förvånad med tanke på det resultat som jag gjorde på mönstringen och tyckte det var lite konstigt eftersom beslutet var taget samma dag som jag mönstrade. Så igår när jag hörde posten dimpa ner sprang jag till dörren och visst låg där ett brev från pliktverket; den 18 januari rycker jag in för att genomföra GSU hv.


Tre gånger tio armhävningar klarade jag idag, långsamt ner till höjden av en knutnäve och snabbt upp. Jag satte upp ett mål för ett par veckor sedan att klara tjugo armhävningar på rätt sätt och tyckte tydligen att julafton var en bra dag att klara det på.


Simning i eftermiddag och i och med höstlov fanns det inga banor bokade så vi fick ”trängas” på crawlbanan som egentligen är för allmänheten, fem personer på en bana är egentligen ingenting men vi är vana vid att vara en, två eller max tre på en. Huvudserien idag bestod av fyra varv med (8x25fr A3 start 25, 100me A1, 4x50arm fr A3 start 55, 100me A1). På medley simmade jag kortare och skippade fjärilet just för att jag skulle återhämta mig bra för att orka genomföra fartsimningen på ett bra sätt vilket jag lyckades med. Kändisbesök var det i simhallen idag också, några av oss kan skymtas i bakgrunden på den nedersta bilden.  

Av Lina Karlsson - 26 oktober 2009 21:27

Jag stod och hängde på dörren vid åtta i morse när simhallen öppnade och sällskapade triathleterna som börjat tidigare. 3x300m arm med dolme utan paddel gällde först och jag vet inte riktigt vad som hände, kände inte igen mig själv men armarna paddlade på som aldrig förr, så då det var bara för övriga kroppen att hänga på. Härligt när det är på det viset, tiderna visade även att det inte bara var paddlande utan jag kom någonstans på varje armtag också.


Efteråt sprang jag några korta intervaller i vattnet, det är grym träning med djupvattenlöpning både som skadeförebyggande (om man byter ut ett löppass i veckan mot vattenlöpning) och vid eventuella skador. Första gångerna man testar kan det vara bra att ha någon som tittar på en så att man springer rakt i vattnet, det är nämligen väldigt lätt att springa framåtlutad.  


För några år sedan köpte jag en Wet vest men det blev alldeles för lätt att springa i vattnet. Enda nöjet med den var att jag fick se instruktionsvideon där Colting visade olika sätt att springa till tonerna av klassisk musik, kommer inte ihåg om det var Mozart eller Beethoven, men ärligt talat tror jag inte att det var han som stod bakom musikvalet.


Jag har även sprungit med en sådan som används vid vattengympa vilket är bra om man ska hålla på en längre tid i vattnet, men vid intervaller är det klart bäst att springa utan något alls som hjälper till att hålla kroppen uppe.

Av Lina Karlsson - 25 oktober 2009 15:00

Det var ett ganska så dystert väder jag vaknade till imorse men idag hindrade det inte mig från att sticka ut. Tog MTB:n och cyklade banvallen till Ornäs, vände tillbaks mot Olsbacka där jag tog banvallen bort till Bomsarvet och korsade vägen över till Vallmora. Hit var det ganska skönt och behagligt men när jag svängde in mot Kuså började det droppa ganska mycket och stänka rejält från grusvägen. Nerförsbacken ner till Heden var sådär skön, väl nere fick jag skölja munnen så gått det gick från grus, hade nog varit smartare att hålla munnen stängd. Det fortsatte på samma vis fram till Grycksbo och därifrån vände jag hemåt via gamla fruns väg. Jag var vid gott humör under hela träningen så jag tyckte det var väldigt konstigt att jag, halvägs hem från Grycksbo, märkte att jag ”nynnade” ”Kom och ta mig långt härifrån” i huvudet, trots annan musik i MP3:n. Jag menar…den där låten har jag inte hört sedan 2002 (!!!) då det var Brandsta City Släckers bidrag på Melodifestivalen.


Väl hemma efter drygt tre timmar steg jag av cykeln, tog en snabb blick på den, hoppade på den igen och cyklade över till macken för att skölja av den värsta skiten både från cykeln och från mina ben och skoöverdrag med hjälp av en vattenkanna. Jag fixade kedjan när jag kom hem, såg mitt ansikte i spegeln vilken påminde om solbrännan som fås från simglasögon och badmössan vid utomhussimning på somrarna…men här var det istället ett tjockt lager skit som färgade ansiktet förutom där glasögonen och pannbandet suttit. Äkta!

Av Lina Karlsson - 24 oktober 2009 18:05

Jag är tillbaks här igen! För er träningsfreaks som vill veta vad, hur och när jag tränar, ska ni nu få slippa matbilder och annat trams och bara gotta er i min träning.


Jag simmade ett pass vid lunch idag på knappt en timme och jäkla vilken feelgoodfeeling jag hade. Jag har något på gång nu i simningen känner jag, framför allt har jag hittat glädjen igen, det spritter till i kroppen när jag tänker på det, hoppas bara på att glädjen inte är tillfällig. Huvudeserien idag var 5(100-75-50-25)fr bestående av 75 A3 + 25 A3+ - 50benspark+ 25crawl - 20m andning på varje armtag (för att snabba på min andning) +30m vanligt, 12,5sprint + 12,5 dubbelrygg. Jag hittar gärna på väldigt varierade serier när jag simmar själv just för att det ska vara roligt! Efter simpasset tittade jag på tredje deltävlingen i cykelcrosscupen som gick på Lugnet idag, grymt rolig publiksport. Darvell segrade, Jens kom in som tvåa och Herr Nilsson tog tredjeplatsen.


Kalasgrabbarna Darvell och Nilsson,

Micke och Oscar,

Mattias Karlsson i spetsen och Jens i gula ledartröjan



 


  

             

Ovido - Quiz & Flashcards