Direktlänk till inlägg 3 november 2009

En mycket lyckad triathlonhelg

Av Lina Karlsson - 3 november 2009 10:30

Jag har ägnat helgen åt att vara ledare för barn och ungdomar 6-20år på Svenska triathlonförbundets breddläger. Det hölls här i Falun och det har verkligen varit en toppenhelg, ungdomarna har haft roligt och även vi ledare. Det var även ett läger för kortdistanslandslaget, utvecklingslaget samt en ledarträff. Lisa Nordén har säsongsvila och är hemma i Sverige och var med på lägret så nu vet förhoppningsvis alla barn och ungdomar som deltog på lägret vem hon är.


I fredags kväll var det löpning på programmet och de delades in i tre grupper beroende på vad de ville göra. Allt från lekstafetter till löpintervaller med inlagd styrka. I lördags morse innan hotellfrukosten hägrade var det simning som gällde och de delades in i fyra grupper, från bröstsimmande barn till vana simmare.


Mitt på dagen på lördagen var det friluftsaktiviteter. Indelade i sju lag fick de en karta i handen som ledde till fyra olika stationer på Sjulsarvet och på Jungfruberget varav tre hade mycket vacker utsikt. På varje station var det två samarbetsövningar som jag hade planerat. Det var stor skillnad på lagkänslan och de som hade det bästa samarbetet var även de som vann, roligt att se! Det mest imponerande var att alla femtio ungdomar som släpptes ut i skogen även kom hem efter de sju-åtta kilometrarna…

Vi hade mycket tur med vädret (speciellt med tanke på hur vädret är idag) och det var den här fina utsikten över sjön Varpan som jag fick njuta av vid min station.



Söndagen var höjdpunkten på lägret då vi var i friidrottshallen och SVT var där och filmade. Vi började med att värma upp allihop tillsammans genom att springa på högersida på löpbanan i tre grupper, och detta skulle efterlikna klungträning på cykel. De fick visa tecken när det kom ett hinder och träna på att cirkulera i gruppen, kändes kanske lite löjligt för de äldre men säkert givande för de yngre. Därefter körde vi statisk bålstyrka innan gruppen delades in i två grupper. Dicander och Nordén tog hand om de äldre 14-20år och tränade MAQ och löp- och fotövningar medan jag och Dahl tog hand om kidsen 6-13år. Först lekte vi en rolig lek som jag lärde mig i Tyskland när jag var på simläger där för många år sedan och därefter fick barnen göra huvudgrejen för dagens träning nämligen en minitriathlon, en mycket lyckad sådan. Den började med en hinderbana som skulle efterlikna simstarten med sandlöpning (tjockmatta), vattenlöpning med höga knän (stegrande små häckar), delfinhopp (varannan låg, varannan hög häck) och slutligen simning (krabbgång), bort till växlingsområdet och ta på sig hjälmen, sätta sig på testcyklarna för ca 30sekunder cykling, av cyklarna, av med hjälmarna och sedan löpning med en konvändning. Detta fick de sedan genomföra många gånger och de tyckte det var riktigt roligt! Lisa hoppade in i mitt ställe efter att barnen kört ett varv, jag fick förklara för henne vad allt på banan skulle föreställa så att hon sedan kunde förklara för barnen en gång till medan TV filmade. Den 16 november sänds hela alltet på Lilla sportspegeln, riktigt roligt för sporten!


Efter lunch och när lägret var slut cyklade jag några intervaller på testcykel i friidrottshallen med en pladdrande Jenny bredvid mig, de där femtio minuterna kändes som tio. Jenny kom upp från Skåne redan i onsdags och vi genomförde två simpass innan lägret drog i gång.

 
 
Ingen bild

Per

5 november 2009 23:50

Låter som ett kul läger minst sagt! Fint av er att ställa upp och ta hand om ungdomarna.
Kram, må gott och träna lagom/Per KCK

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina Karlsson - 18 januari 2010 08:02

Hejdå bloggplatsen, tack för mig, http://lina-karlsson.blogspot.com ...

Av Lina Karlsson - 2 december 2009 07:04

Det där var kanske inte riktigt sant. Jag har ju faktiskt tränat ändå, men kanske inte i några större mängder. Jag har även lyckats få rejäl träningsvärk i lattissimus, det är inte ofta jag har det, men det krävdes ett Wii-spel för att få det, kan ni...

Av Lina Karlsson - 24 november 2009 22:30

Löpning i morse med 5 x 2 min då jag löpte ut lite mer men med avslappnad löpning. Vänstra nedre extremiteten var inte på topp idag, ont i ljumske, vad samt fot och i kväll blev det knådning av den inre tvillingen på vänstervaden. Jag har en sena som...

Av Lina Karlsson - 23 november 2009 21:29

Ni vet, när jag inte skriver så tränar jag inte, så förutom några spontana armhävningar, fuskdips och några plankställningar har det inte bedrivits mycket träning de senaste dagarna. Jag trodde att det skulle dröja tills i morgon innan jag var jag ig...

Av Lina Karlsson - 18 november 2009 21:32

Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd.   ...

Skapa flashcards