Direktlänk till inlägg 16 november 2009

Älvdalen

Av Lina Karlsson - 16 november 2009 09:53

Cyklingen till Älvdalen gick riktigt bra, långt över förväntan. Jag kom i väg fem över halv sju, mörkt men småmysigt. Höjdpunkten på hela passet var strax före Rättvik med utsikten över Siljan, finfint. Jag hade en svacka på cirka tio sekunder när det var 22km kvar till Älvdalen, det tog emot att cykla utför, men då stannade jag direkt, åt en banan och cyklade sedan resterande kilometer utan problem. Inte en enda gång under cyklingen ifrågasatte jag vad jag egentligen höll på med och inte heller behövde jag motivera varför jag gjorde det. Det bara flöt på helt enkelt, jag jobbade mig uppför varje backe och tryckte på utför.


Cykel; odubbad cross

Väder; -3 skulle jag tippa, torra vägar

Sträcka; 122km Falun-Rättvik-Mora-Älvdalen

Effektiv tid; 4h 40min

Sammanlagd tid; 4h 50min

Snitthastighet; 26km/h

Antal energistopp; 3

Antal svängar; sju varav sammanlagt tre i Falun och Älvdalen


Största problemet för vintercyklister är att hålla värmen i tårna vilket jag lyckades med denna gång men så krävdes det också sju olika lager på var fot. Det går nog inte att bli för varm om fötterna när man cyklar i minusgrader så det är bara att lassa på en massa lager; Ett par tjocka strumpor, ett par windstopping strumpor, cykelskorna, en form av knävärmare som jag satte framme vid tårna, ett par tunna skoskydd, tidningspapper framme vid tårna och slutligen ett par tjocka skoskydd.


Efter en riktigt god lunch med efterföljande rabarberpaj var det horisontalläge som gällde en stund innan vi skulle avverka eftermiddagens pass i Älvdalens femtiometers bassäng. En och en halv timmes simning; mest arm, teknik och skovel och kroppen kändes pigg.


Under natten till lördagen hade det snöat och det fortsatte under löppasset på förmiddagen. Det blev en lugn (eller snarare långsam) löptur på tre kvart för mig med lite fotövningar före passet. Eftermiddagens simpass skulle enligt Tomas bli ett pass som vi skulle behöva kräla oss upp ur bassängen efteråt. Det började med 50 armhävningar där jag gjorde 20-15-10-5 och sedan följde närmre 4000m med nästan bara frisim arm med dolme, bröstsimsarm, samt fjäril (900m). Därefter avslutade vi med ytterligare 50 armhävningar; jag gjorde dem på knä i stället för att göra dem på fötterna på ett dåligt och felaktigt sätt. 5 x 10 denna gång varav de åtta första gick lätt men sedan smällde det bara till i triceps på den nionde, en konstig men skön känsla. Efter middagen var det ytterligare ett pass för dagen och detta genomfördes i Älvdalens sporthall. Vi spelade innebandy och basket, vilket var det absolut jobbigaste passet på hela lägret. Innebandy är definitivt inget för mig, jag kände mig så otroligt lost, däremot basket behärskade jag lite bättre. Riktigt bra träning för mig i alla fall!


Igår var det ett simpass till på omkring 4000m innan lunch och avfärd hemåt. Det var en del A1 vilket innebär lugn simning men det funkar verkligen inte för mig när det står A1 för då blir snarare A0,5 för mig, det går så långsamt (!) så jag måste börja tänka en fart högre i fortsättningen. Det kan ju förstås också berott på att kroppen inte var så pigg längre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina Karlsson - 18 januari 2010 08:02

Hejdå bloggplatsen, tack för mig, http://lina-karlsson.blogspot.com ...

Av Lina Karlsson - 2 december 2009 07:04

Det där var kanske inte riktigt sant. Jag har ju faktiskt tränat ändå, men kanske inte i några större mängder. Jag har även lyckats få rejäl träningsvärk i lattissimus, det är inte ofta jag har det, men det krävdes ett Wii-spel för att få det, kan ni...

Av Lina Karlsson - 24 november 2009 22:30

Löpning i morse med 5 x 2 min då jag löpte ut lite mer men med avslappnad löpning. Vänstra nedre extremiteten var inte på topp idag, ont i ljumske, vad samt fot och i kväll blev det knådning av den inre tvillingen på vänstervaden. Jag har en sena som...

Av Lina Karlsson - 23 november 2009 21:29

Ni vet, när jag inte skriver så tränar jag inte, så förutom några spontana armhävningar, fuskdips och några plankställningar har det inte bedrivits mycket träning de senaste dagarna. Jag trodde att det skulle dröja tills i morgon innan jag var jag ig...

Av Lina Karlsson - 18 november 2009 21:32

Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd. Jag kan springa, jag är inte rädd.   ...

Ovido - Quiz & Flashcards