Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Lina Karlsson - 22 oktober 2007 14:51

Nu är jag hemma i Lönsboda igen. Jag och mamma körde ner i går. Åh vad jag tycker det är avkopplande att köra bil, framför allt på motorväg, samtidigt som jag lyssnar på musik och drömmer mig bort. Jag drömde så mycket att jag missade avfarten till Jönköping trots att mamma fem minuter tidigare påminde mig om den och fick mig att försäkra henne om att jag absolut inte skulle missa att köra av så att hon i lugn och ro kunde läsa sin tidning. Hon kallar mig tankspridd…jag är kanske tankspridd.

I förmiddags var jag ute och cyklade på pappas racer. Det är en likadan som min första landsvägscykel och jag kom att tänka på min fina utstyrsel jag hade på våren före min första triathlonsäsong. Jag hade långkalsonger och utanpå det hade jag korta cykelbyxor. Jag mindes också hur jag var nära att trilla utanför Statoil och framför några kompisar när jag fortfarande inte vant mig vi att skorna satt fast i pedalerna. Det hade varit pinsamt speciellt eftersom jag kände mig  proffsig när jag kom cyklandes på en sådan cykel, haha. Det var för fem och ett halvt år sedan då allting var nytt för mig. Jag har dock fortfarande mycket att lära mig, bland annat att få ut snoret ordentligt när jag cyklar eller snarare pricka bättre så att jag slipper ha mönstrade cykelbyxor efter avslutat träningspass. Det hade jag idag.

Av Lina Karlsson - 16 oktober 2007 21:42

Nu verkar det som om jag är frisk, fast det trodde jag förstås för en vecka sedan också. Jag ska i alla fall träna i morgon, jag längtar.

I dag har jag tokhandlat. Det är utförsäljning av alla varor på Team Sportia i stan och då gäller det att passa på. Två par skidor köpte jag, ett par skate och ett par klassiska. ett par stavar, ett par skatepjäxor, Garmin klocka och så en massa annat smått och gott. Nu är jag redo för skidspåren!

I går förmiddags hade jag, Tomas Wiker och Per Dicander möte inför ungdoms- och landslagslägret som ska hållas i Falun om tre veckor. Vi blir över hundra pers, varav femtiosju ungdomar, riktigt kul ska det bli.

Jag hade så roligt på simträningen i går kväll när jag hade sim- och teknikgruppen. På slutet gick vi in i lilla bassängen och gjorde viveln vilket innebär att vi håller varandra i handen och springer runt i en ring, ca tjugo personer var vi, och sedan la vi oss ner. Jag åkte nog runt fem varv med strömmen som bildades, häftigt att det kan bli så.

Av Lina Karlsson - 13 oktober 2007 17:47

Jaha, det var den multisporttävlingen.

Jag har känt lite i halsen på morgnarna de senaste dagarna men jag hoppades på att det skulle gå över tills idag. På tåget fick jag ont i huvudet och mina ögon var rödsprängda, precis som jag hade gråtit i många timmar, det hade jag inte. Jag har fått något skit men vet inte vad, någon feber har jag inte. Typiskt, jag hade sett fram emot den här tävlingen, väldigt mycket. Det här året är väl bara såhär helt enkelt. Jag ser fram emot ett bättre år nästa år.

Ingrid fick som tur var tag på en annan teammate, bra det. Jag såg starten och sen åkte jag och mamma tillbaks till Falun.

Av Lina Karlsson - 12 oktober 2007 14:14

Jag tar tåget till Uppsala om drygt en timme. Mamma kommer upp och vi ska sova på vandrarhem där i natt. I morgon ska jag och Ingrid tävla i RAID Uppsala, nordens största multisporttävling till antal med nämre 300 lag anmälda. I korta damklassen ställer än så länge 21 lag upp, jag och Ingrid är ett av dem. Starten går klockan elva.

De olika banlängderna/grenarna är;

Prolog 2.2km löpning

Orientering 6.7km (fågelvägen)

Kanot-O 4.5km

MTB-Orientering 10.2km (fågelvägen)

Orientering 3.8km (fågelvägen)

MTB-O 8.8km (fågelvägen)

Shimanospurten 1.6km löpning.

Tänkt segrartid är 206 min.

Ingrid vet om att min rygg är lite osäker så hon är inställd på att paddla allt själv och tyckte det var helt okej om jag bara hejar på henne och sjunger en sång för henne, hihi.  Hon har å andra sidan i smyg tänkt att jag ska dra henne på löpningen med hjälp av en lina som hon har packat med. Vi får se hur det blir med det. Så här långt har jag inte sprungit sen i början på mars och hon har tränat inför Lidingö och genomfört det så hon har ju distansen inne i alla fall. Det ska bli riktigt kul i vilket fall!

Nej, nu måste jag skynda vidare, bussen går snart.

Trevlig fredagskväll allihopa!

Av Lina Karlsson - 11 oktober 2007 20:58

I förrgår satt jag på balkongen och åt lunch och njöt av höstsolen. Det gjorde jag inte idag. För er som inte bor här i trakten kan jag meddela att det snöade idag, blandat med regn. Jag åt min lunch vid köksbordet.

Två låsningar fixade kiropraktorn till. Musklerna är så spända på grund av låsningarna så jag får avvakta och se om det blir något bättre i ryggen efter massage som jag ska gå på regelbundet nu. Han masserade också vilket inte många kiropraktorer gör, men det tycker jag är bra.

Jag cyklade upp till Lugnet i eftermiddag inställd på en blöt löpträning utomhus men träningen bedrevs inomhus i friidrottshallen istället. Efter häckövningar och lite löpskolning sprang vi några sexhundringar där tempot varierade varje tvåhundring. Det gick helt okej, ingen vidare fart och alldeles för hög puls men jag har en bättre löpteknik än tidigare, det känns som det i alla fall. Det flyter på bättre helt enkelt. Efter träningen hade triathleterna välkomstträff, lite sent kan man tycka men ordspråket säger ju att det är okej. Därefter åkte vi till Borlänge och körde Laserdome. Det var hur kul som helst och svettigt var det också.

I morgon bitti kockan halv åtta ska jag vara på lasarettet och röntga ryggen och sedan är det simning som gäller.

Av Lina Karlsson - 9 oktober 2007 14:02

En fyrtiotimmars arbetsvecka är över. Det var lite väl mycket jobb förra veckan men nu ska jag inte jobba förrän på söndag, skööönt.

Jag var och köpte skor igår. Eftersom jag har långa fötter (43-44) tittade jag på herrskorna och det finns faktiskt en hel del nu som är rätt feminina. Jag testade ett par och frågade expediten vad hon tyckte och hon sa ”Åh vad söta”. Haha, det skulle jag vilja höra henne säga till en man. Sedan testade jag ett annat par och frågade henne igen och då sa hon att de var rockiga och riktigt fina. Okej tänkte jag, rockiga, och så kom jag på mig själv att just idag hade jag svarta stuprörsjeans och en topp som var lite av den mer ”rockiga” stilen. Ni som känner mig vet att jag inte är rockig av mig, haha! Men det blev de skorna i alla fall. Ska titta på fler, får passa på nu när det finns skor i min storlek.

Jag var hos Janne Massör i går och jag kan bara säga att min rygg är ett totalt kaos. Han upptäckte direkt att en kota är vriden och hela ryggen är spänd. Jag ville så gärna att han bara skulle knäcka till den men det har han ju inte kompetens till. Jag har bokat en tid hos en kiropraktor på torsdag, jag hoppas att han kan fixa till ryggen. Jag har bara simmat liksidig simning på sistone eftersom jag inte känt något i ryggen då så det har blivit mycket fjäril, dubbelrygg, bröstsim och så en massa benspark med fenor som är min favorit. Jag simmade förresten idag men har inte tränat sedan förra tisdagen. Jag har haft ont i huvudet och känt lite i halsen på morgnarna. Jag, Josefine, Annie, Erik, K-J, Emelie och Robin har alla varit lite krassliga, bara Jocke som klarat sig undan, men nu har de flesta frisknat till igen, bra det.

Av Lina Karlsson - 28 september 2007 22:31

Åh vad skönt, pluggveckan är över. Hemtentan är inlämnad och kursen är avslutad. Nu har jag ingen skola på fem veckor, så otroligt skönt. Jobb blir det dock en massa istället men inga krav på att läsa böcker.

Lisa Nordén har bott hos mig i veckan då hon varit på besök i Falun och gjort en massa tester på LIVI. Jag har haft det väldigt bekvämt måste jag säga. Två kvällar stod maten färdig när jag kom hem från träningen och disken har helt plötsligt stått ren i diskstället.

Kl fyra i eftermiddag skulle hemtentan ligga i lärarens fack, tio i cyklade jag från Bojsen. I den första backen växlade cykeln (själv!) upp till tyngsta växeln och jag kunde inte få ner den igen. Fick springa upp för backen och sedan fick jag trampa igång cykeln och efter en lång stund fick jag upp farten. Cyklade verkligen krängandes på cykeln, inte ofta jag gör det. Jag var nere på stan efteråt och när jag cyklade hem kunde jag inte trampa runt alls, den låste sig. Lisa hade lånat en cykel som tillhörde en släkting till Tomas, en äldre släkting borde det vara med tanke på cykeln, två växlad, en lös sadel vars spets pekar uppåt och med ett finfint värmeskydd. Låter gör den också men den funkar ju i alla fall. Den blev kvar hos mig så nu får jag ta över den ett tag tills min cykel är fixad.

Jag åt tacos med några klasskompisar i kväll, gottgott. Nu är det läggdags för min del, supertrött, veckan har slitit hårt på mig.

Av Lina Karlsson - 20 september 2007 21:08

I eftermiddag sprang triathleterna en runda uppe i skogen på Lugnet. Ett delmål var sjularvstugan och Tomas hade valt ut den brantaste stigen upp dit och ett parti kändes som att man skulle falla bakåt, men viljan tog en uppåt. Som Annie uttryckte det ”det kändes som om hjärtat skulle sprängas” och lite så var det faktiskt. Kan det vara bra? Jag har heller aldrig varit så trött i min vänstervad som jag var idag. Efteråt blev det häckgång i friidottshallen och efter det lekte jag lite på MTBn.

I morse simmades det och passet inleddes med undervattensrugby. Med närkamper och långa stunder utan syre blev det riktigt jobbigt. Bra träning var det igår också på cyklecrosspasset. Jag och sex-sju cyklister körde runt banan några varv. Jag låg själv men pressade på bra ändå och de andra fick lång vila, det är en sak som är säker.

Idag har det blivit en del plugg inför seminariumet i morgon eftermiddag. Jag får se hur mycket jag pratar då, har svårt med det där, att säga någonting alls på ett seminarium. Men, men det finns mycket annat som jag är bra på.

Morgondagen inleds med simning och vattenlöpning. Träningen är igång på riktigt igen, skönt, nu är det som det ska vara.