Av Lina Karlsson - 25 oktober 2009 15:00

Det var ett ganska så dystert väder jag vaknade till imorse men idag hindrade det inte mig från att sticka ut. Tog MTB:n och cyklade banvallen till Ornäs, vände tillbaks mot Olsbacka där jag tog banvallen bort till Bomsarvet och korsade vägen över till Vallmora. Hit var det ganska skönt och behagligt men när jag svängde in mot Kuså började det droppa ganska mycket och stänka rejält från grusvägen. Nerförsbacken ner till Heden var sådär skön, väl nere fick jag skölja munnen så gått det gick från grus, hade nog varit smartare att hålla munnen stängd. Det fortsatte på samma vis fram till Grycksbo och därifrån vände jag hemåt via gamla fruns väg. Jag var vid gott humör under hela träningen så jag tyckte det var väldigt konstigt att jag, halvägs hem från Grycksbo, märkte att jag ”nynnade” ”Kom och ta mig långt härifrån” i huvudet, trots annan musik i MP3:n. Jag menar…den där låten har jag inte hört sedan 2002 (!!!) då det var Brandsta City Släckers bidrag på Melodifestivalen.

Väl hemma efter drygt tre timmar steg jag av cykeln, tog en snabb blick på den, hoppade på den igen och cyklade över till macken för att skölja av den värsta skiten både från cykeln och från mina ben och skoöverdrag med hjälp av en vattenkanna. Jag fixade kedjan när jag kom hem, såg mitt ansikte i spegeln vilken påminde om solbrännan som fås från simglasögon och badmössan vid utomhussimning på somrarna…men här var det istället ett tjockt lager skit som färgade ansiktet förutom där glasögonen och pannbandet suttit. Äkta!

Av Lina Karlsson - 24 oktober 2009 18:05

Jag är tillbaks här igen! För er träningsfreaks som vill veta vad, hur och när jag tränar, ska ni nu få slippa matbilder och annat trams och bara gotta er i min träning.

Jag simmade ett pass vid lunch idag på knappt en timme och jäkla vilken feelgoodfeeling jag hade. Jag har något på gång nu i simningen känner jag, framför allt har jag hittat glädjen igen, det spritter till i kroppen när jag tänker på det, hoppas bara på att glädjen inte är tillfällig. Huvudeserien idag var 5(100-75-50-25)fr bestående av 75 A3 + 25 A3+ - 50benspark+ 25crawl - 20m andning på varje armtag (för att snabba på min andning) +30m vanligt, 12,5sprint + 12,5 dubbelrygg. Jag hittar gärna på väldigt varierade serier när jag simmar själv just för att det ska vara roligt! Efter simpasset tittade jag på tredje deltävlingen i cykelcrosscupen som gick på Lugnet idag, grymt rolig publiksport. Darvell segrade, Jens kom in som tvåa och Herr Nilsson tog tredjeplatsen.

Kalasgrabbarna Darvell och Nilsson,

Micke och Oscar,

Mattias Karlsson i spetsen och Jens i gula ledartröjan

Av Lina Karlsson - 26 augusti 2009 22:32

Det är tänkt att den ska ha en tydlig inriktning - välbefinnande. Får se hur det går...:-)

Av Lina Karlsson - 17 juni 2009 20:03

Skärmen på min dator fungerar inte så därför sitter jag vid jobbets brummande dator och bloggar just nu. Jag kom hem till kalla Sverige i måndags efter en riktigt trevlig och givande vecka i Holland. Jag hade gärna stannat längre, jag kände att jag inte var färdig med varken de aktiva eller med Holland men förhoppningsvis är detta bara en början. I söndags åkte vi tåg till Amsterdam och efter en halvtimmes cyklande genom staden kom vi till tävlingsplatsen. Juniorerna gjorde mycket bra ifrån sig och jag hade fullt upp med att heja på och att ta bilder, det var kul att vara ledare! Jag hörde många som pratade om Schweden:-) Natten till måndagen tillbringade jag på ett otroligt mysigt B&B. Jag var där i knappt sju timmar varav sex och en halv timme tillbringades i horisontalläge. Inredningen var old fashion och jag hade fullt upp med att titta på alla små detaljer, allt från gamla plåtburkar till listerna i taket, när jag drack det första bryggkaffet på en vecka vid det robusta köksbordet i det svagt upplysta köket klockan fem på morgonen. Trädgården var otroligt vacker och välskött, synd att jag fick skynda iväg till flyget så tidigt. Under flyresan hem njöt jag av den vackra utsikten (moln och soluppgång), jag tog några kort så kanske de kommer upp här när jag har ordnat med datorn eller skaffat en ny sådan.

Det bästa med att komma hem har varit att dricka vanligt bryggkaffe i stället för pulverkaffe. Flera av juniorerna har börjat dricka kaffe i Holland (det billigaste pulverkaffet) och jag hoppas verkligen att de testar riktigt bryggkaffe när de kommer hem så att de får känna hur kaffe egentligen ska smaka.

Det har blivit ett par träningspass med Lina och Staffas också, ett igår på rullskidor och ett idag i en slalombacke på drygt 410m som vi gick uppför i ett bra tempo. Efter första backintervallen fasade jag inför de tre kommande men jag lyckades hålla en jämn fart igenom alla; 4.20-4.25min. Grymt bra träning!

Av Lina Karlsson - 12 juni 2009 21:44

Idag har det äntligen varit varmt och soligt efter några dagars regnande. Igår eftermiddag sprang vi intervaller i skogen bakom hotellet på små grusvägar/stigar, bland åar och dammar. Det regnade för fullt och det kändes verkligen som om vi befann oss i en regnskog. Även jag sprang några intervaller vilket är anledningen till träningsvärk i benen idag, det blir så när jag inte är van men samtidigt är det en skön känsla. Knäet kändes rejält efteråt men idag känner jag inget, så det är väl bara att acceptera att det gör ont ibland.

I morse var det uppstigning vid sex och juniorerna var i vattnet strax efter halv sju. Två olika pass simmades beroende på vad som passar dem två dagar före tävling. Efter frukost stack vi ut på en dryg timmes teknikkörning på cykel. Först i backe, sedan i ett bostadsområde där vi körde några varv för träning av kurvtagning och till sist konvändningar. Direkt efter var det samling på gräsmattan där vi körde statisk bålstyrka, följt av fotstyrka inklusive tågång. Är det något som jag är bra på så är det just tågång (fötterna ihop och man drar sig fram med hjälp av tårna) och jag tror faktiskt inte det enbart beror på mina långa tår. Ni har inte hört om något VM i den disciplinen? Det finns ju världsmästerskap i det mesta så det skulle inte förvåna mig. De fick i alla fall köra en tävling på hela en och en halv meter och alla kom ens inte över mållinjen, illa. Som avslut på förmiddagen körde vi trettio minuter yoga vilket var uppskattat av alla.

Eftermiddagen har varit träningsfri och jag gick en promenad i centrum. Sittard har en otroligt fin och mysig statskärna med smala gågator med kullersten, gamla hus och många uteserveringar och kaféer. Jag köpte en dubbel kulglass i en riktig glassbar al á Italia. Tiramisuglassen var grymt god!

Ni får gärna titta in på den här bloggen http://svensktriathlon4.blogspot.com/ där de aktiva skriver om sina dagar här nere.

Av Lina Karlsson - 10 juni 2009 23:10

Jag har faktiskt försökt sova men jag kunde inte så för att bedriva tiden så satte jag igång datorn igen. Piggheten kan bero på den ganska flummiga kvällen som innehöll en hel del skratt.

Den här dagen har innehållit två träningspass. I morse simmade de aktiva med de holländska triathleterna. På vägen till simhallen (som ligger bara några hundra meter från vårt budget hotell) såg vi en av oss som satt under ett träd på en filt eller liknande och drack ur en vattenflaska. Inte lika fint som champanjefrukosten hemma på studenten men lite känsla fick han säkert. Efter simpasset visade den holländska tränaren mig runt så nu känner vi till en kulle att springa backintervaller i med löpavstånd från hotellet och ett par ställen att simma öppet vatten på.

Efter lunch hade vi lite cykelteorisnack. Allt från vilka muskler som arbetar, hur man kan optimera muskelkraften i olika sittställningar på cykeln, fördelar med avslappnad överkropp, cykling i brant och svag uppförsbacke, kurvtagning osv. På eftermiddagens cykelpass värmde vi upp trekvart på vägen till ett lugnt område ute bland åkrar där det var ett varv på cirka två kilometer. Där körde vi 6x30sek hårt, sedan delades gruppen i två delar (tjejer och killar) och vi körde haren där en person släpptes iväg tio sekunder och övriga körde i kapp i lagtempo. Innan vi rullade tillbaks körde vi även några tiosekundrare spurtträning. Jag blev positivt överraskad av min egen cykling, trycket finns där helt klart även om jag inte orkar så länge som jag gör när jag är ordentligt tränad.

I kväll åt vi en riktigt god husmanskost; hemmagjorda köttbullar, egengjord brunsås, potatis och broccoli. Varje kväll är det två personer som lagar mat och diskar och jag har blivit imponerad av deras matlagning speciellt med tanke på den enkla utrustning som finns i köket; gasolplattor, micro, vattenkokare, konservöppnare, rivjärn och några dåligt vässade knivar.

Av Lina Karlsson - 9 juni 2009 20:27

Nu är jag i södra Holland, eller Nederländerna som det ju egentligen heter. De minnen som jag har av det här landet är tunna pannkakor pudrad med florsocker och med en rejäl klick smör, tulpaner, en påskhare och en lekpark. Det var med andra ord många år sedan jag var här men i och med denna vistelse får jag förhoppningsvis fler bra minnen.

Resan ner igår gick riktigt bra, den största olyckan var när jag stoppade in en hel körsbärstomat i munnen, bet sönder den och kärnor och tomatsaft sprutade rakt in i strupen. Cykelväskan vägde så klart en hel del men det var flera ”starka” män som hjälpte ”svaga” mig med den, och jag fick den här kommentaren efter att jag berättat vad det var i den ”I thought it was a body”.

Idag var vi ute på ett distanspass på cykel i solsken och den största delen av de åtta milen cyklades inne i Tyskland. På eftermiddagen sprang de ett löppass med korta intervaller på friidrottsarenan, med löpskolning före och bålstyrka efteråt.

I kväll åt vi en utsökt måltid lagad av två av de aktiva; Tagliatelle med soltorkad tomat, spenat, creme fraiche och vitlökskyckling.