Av Lina Karlsson - 4 mars 2009 09:43

Denna ört är så fantastiskt god! När jag åt den för första gången för några år sedan klarade jag inte riktigt av smaken men vissa livsmedel får man ge fler chanser, det var likadant med oliver, rödvin och kaffe som nu är ren njutning för mig. Chevré kan jag tänka har samma effekt på många även om det föll mig i smaken direkt första gången jag åt det.

Jag köpte hem färsk koriander i lördags och passade på att använda den i flera rätter, nackdelen med färska örter är tyvärr att hållbarheten inte är den bästa, i alla fall inte hos mig...

Lammfärsbiffar;

Lammfärs, vitlök, finriven rödlök, koriander, chili, salt och peppar, ägg

Laxburgare;

Lax, koriander, chili, rödlök, salt, ägg som mixas ihop, formas till burgare och steks i stekpanna

Till lunch en dag åt jag lammfärsbiffar med vit- och rödkål som jag tillagade i ugnen med lök och champinjoner, rapsolja och soya och till det åt jag keso och färsk koriander.

Jag hade med mig laxburgare som matsäck i söndags; rågkusar med avokado, tomat och sallad som jag sedan praktiskt placerade i kaffefilter.

I lördags marinerade jag även kycklingfileér i två olika marinader och tillagade dem sedan i ugnen;

• Soja, koriander, olja, vitlök, chili, lime, olja
  • Vitt vin, vitlök, rosépeppar, timjan, olja, salt och svartpeppar

Bra proteinkällor att ha i frysen eller i kylskåpet inför veckans luncher och middagar.

Av Lina Karlsson - 3 mars 2009 16:53

I morse när klockan ringde klockan sju vaknade jag med ett leende på läpparna, detta skulle bli en bra dag! Jag satte på kaffekokaren och slog upp tidningen och hittade det här;

*Skratt*

Jag pluggade en stund samtidigt som jag drack upp kaffet och sedan stack jag ut på en halvtimmes löpning.

När jag kom hem blev det en ordentlig frukost;

Macka med ägg, avokado, tomat och grovt salt. Gröt med rivet äpple och en massa godsaker på, mjölk, en kiwi och grönt te.

Därefter var det dags att rasta Scott. Jag ville cykla på större vägar idag på grund av all snö som kom igår och i natt och bestämde mig för Toftbyn - Sundborn - Hosjö - Falun. Det var dock lagom trevligt när det kom en lastbil, en buss och ytterligare en lastbil i rad som gav mig värsta piskan med en blandning av slask och vägsalt och efterföljande vindpust. När jag svängt av vid Toftbyn mot Sundborn fick jag cykla på en skrapad snöplogat väg men sedan från Hosjö och hem var det återdags att bli blöt. Rundan tog drygt två timmar vilket är riktigt långsamt, trycket i benen finns inte ännu vilket även syns på snittpulsen som låg på 131.

När jag kom hem fick jag skynda mig, skolan väntade en timme senare.

Lunchen bestod av röd och vit quinoa, kycklingfilé från kylskåpet, broccoli, avokado och tomat.

Av Lina Karlsson - 2 mars 2009 21:15

Jag hade en rejäl svacka i kväll, trivdes inte med mig själv och stod helt enkelt inte ut. Det blev inte bättre av att saker krånglade och varje liten grej som gick emot mig gjorde mig irriterad och jag ville bara skrika; jag kom inte ut på hotmail där jag hade ett gammalt mail som jag behövde, skrivaren fungerade inte vilken jag också hade behövt och jag kunde inte ladda upp bilder från kameran. Jag blev sen till simträningen och dessutom var det trögcyklat eftersom det snöat hela dagen. På vägen upp till Lugnet ville jag mest bara gråta, kom upp fem minuter före träningens början och det var ingen trevlig Lina som plockade fram det som behövdes inför träningen. Men från det att jag samlade barnen försvann allt det jobbiga vilket jag insåg först efter att träningen var slut. Barn är underbara! När jag cyklade hem snöade det ännu mer, jag gick bitvis av vägen och tyckte det var riktigt härligt. Jag tittade längtansfullt på all snö och när jag såg en helt orörd plan kunde jag inte motså frestelsen, jag la ner cykeln, slängde av mig ryggsäcken, sprang ut i snön som räckte strax under knäna och slängde mig på rygg, helt underbart! Där låg jag och lät snön falla i ansiktet. Jag önskar bara att brorsan hade varit här! Och vet ni vad...när jag kom hem fungerade både skrivaren och hotmailen och det gick dessutom att ladda upp bilder.

Av Lina Karlsson - 2 mars 2009 14:35

Usch, jag är mer sliten idag än i måndags efter Öppet spår, det tog tydligen hårt på mig att springa runt med kamera och flaskor. Trots att jag sov över nio timmar i natt har jag precis vaknat upp efter en djupsömns powernap på fyrtiofem minuter och dricker just nu kaffe för att få kroppen att vakna till liv.

I morse var jag ute på en halvtimmes morgonlöp och när jag kom hem åt jag hallon- och kardemummagröt med ett ägg som jag knäckte ner i slutet av kokningen, den rosa härligheten toppades sedan med rostade solros- och pumpakärnor. Eftersom jag redan var ombytt tog det inte lång tid förrän jag satt på cykeln på väg upp till Lugnet för ett skatepass. Det började snöa ganska snart och kroppen kändes seg. Jag blev besviken på mig själv, jag ville ju få ut något av passet och till en början kändes det hopplöst. Efter ett tag tog jag dock tag i det hela; tvingade mig själv att köra tvåans växel med vänsterarmen som hängarm; precis som jag har en favoritsida när jag andas i frisim så har jag en favorit sida här. Mina axlar och armar är dock redan tillräckligt osymmetriska så det blir till att tvinga mig växla mellan höger och vänster sida. Jag tänkte på hög höft i treans och fyrans växel, vågade stå på utför och trampa runt (vilket var perfekt idag då det var trögt före, och det gick därmed inte så snabbt), åkte två km utan stavar och sedan testade jag att tampa runt i en liten cirkel med snabbt fotarbete. Jag ser fram emot nästa teknikpass!

Mitt vänstra underben har ett stort blåmärke och jag har även ett rivmärke på min ena höften. Jag har gått med i Falu kanotklubb igen och i lördags kväll var jag upp i simhallen och paddlade runt i en kajak. Det var få personer där och ledaren tyckte att jag skulle passa på att paddla i en av de finare kajakerna som är betydligt smalare än de andra. Det var precis att jag kom ner i sittbrunnen med mina höfter (svårt att göra något åt) och mina långa ben var också besvärliga att få fram (därav blåmärkena). Jag friskade upp minnet med olika sätt att paddla på från nybörjarhelgen jag gick på för ett och ett halvt år sedan, jag vände även runt och tryckte mig ur kajaken, försökte ett flertalet gånger att ta mig upp i kajaken från vattnet - kom bara till att jag satt på sittbrunnskanten och hade fötterna på botten, att jag inte lyckades sätta mig helt var ju egentligen inte så konstigt eftersom jag hade svårigheter med det från land. Det är i alla fall en bra början att träna teknik inne i simhallen, nästa gång om två veckor ska jag börja träna på eskimåsväng.

Av Lina Karlsson - 1 mars 2009 18:55

Kranskullan och Staffas vid starten i Berga by

Uppseedad till led fyra med resultatet från halvvasan i tisdags

Hittade en glad Per i samma led

Tätgruppen i andra kontrollen. Segraren i viloposition en bit bak.

Vasaloppet var det ja

Jag och Linapina - grymma vätskelangare

Gunde och Ferry

Sluttiden för Staffas blev 06.35.12; riktigt bra för någon som otränad började åka skidor för ett år sedan...

Av Lina Karlsson - 28 februari 2009 14:00

Jag gjorde det enkelt för mig idag när lunchen skulle fixas, den grundades på bröd men det behöver absolut inte innebära en "dålig" lunch.

Rostade rågkusar (tre st) med salladsblad, keso, rökt lax, avokado, rödlök, dill, lime och pinjenötter.

Av Lina Karlsson - 28 februari 2009 13:48

Åh vad härligt; jag hade planerat att åka lite skate idag, teknikträning på stadion men när jag skulle byta om såg jag att temperaturen låg strax under noll grader och solen som precis kommit fram gjorde det lätt för mig att ändra mina planer. Jag tror även att Gluteus, speciellt min vänstra, var lättat över detta. Jag får passa på att cykla när det är så pass "varmt" så jag tog ut Scott ur graderoben, drog på mig cykelkläder och stack ut. Åh vad jag älskar det där ljudet; dubbdäck mot asfalt. Det kändes förvånansvärt bra och det var otroligt skönt att cykla igen. Jag körde på banvallen mot Ornäs och vände tillbaks efter fyrtio minuter, det blev ett alldeles lagom långt förstapass. Väl hemma körde jag tjugo minuter styrka, det brände i mage och axlar.