Alla inlägg under december 2007

Av Lina Karlsson - 19 december 2007 19:09

Dagen började med en timmes promenad före frukost och därefter gav jag mig ut på Varpan på långfärdsskridskor. Jag köpte dem igår och eftersom sjön ligger trehundra meter från där jag bor var det bara att ge sig ut. Det var underbart väder som ni kan se på bilderna nedan. Jag har absolut ingen teknik utan jag tar mig fram med hjälp av stavarna, får se om jag lyckas lära mig tekniken någon gång.


Nu är jag precis hemkommen från dagens andra pass som bestod av ett testcykelpass. Det var tänkt att jag skulle köra distans ute idag men eftersom termometern stod på tolv minus så avstod jag från frestelsen att förfrysa både tår och fingrar. Testcykelpasset varade två timmar varav en timme var så kallade ”tonkenintervaller”, dvs trettio sekunder runt Wmax och en minut lugnt. Sammanlagt blev det tjugo minuter på trehundra watt. Passet tog rejält på mig vilket visade sig efteråt när jag blev gnällig och började tycka synd om mig själv…jag gör det ibland, fast det inte är ett dugg synd om mig.


Gårdagens simpass bestod av 75x50 fr. Det var inte så mentalt jobbigt som jag trodde att det skulle vara trots att vi var utan tränare, trots en vattentemperatur på över tjugonio grader vilket är på tok för varmt och trots att den lugnaste versionen av alla de lugnaste julsångerna spelades ur högtalarna. På eftermiddagen körde jag och Annie tvåhundrameters intervaller i hallen. Efter sista intervallen fick jag hjärtklappning och pulsen låg på 234 för att sedan gå ner till 138 på en gång. Detta har aldrig hänt när jag sprungit och dessutom fick jag hjärtklappning igen och pulsen gick upp på 208 för att sedan släppa igen…det låter inte jättebra…kroppen drabbades dock inte av någon utmattning, jag blev bara lite yr. På kvällen var alla triathleter bjudna hem till Annie och PJ på middag och Sing star. Det var en mycket trevlig kväll.


I morgon kväll bär det av på träningsläger till varmare klimat. Okej…jag ska bara ner till Skåne men det känns som om min själ behöver värmas upp efter alla kalla dagar. Att jag ska på träningsläger är något jag försöker intala mig själv för jag säger som Annie; Träningen ska prioriteras!!!

Av Lina Karlsson - 13 december 2007 20:42

Då har jag klarat av ytterligare en bra träningsdag. Den började med simning i morse och alla triathleter var där vilket gjorde passet extra roligt. Det simmades fyrahundra meter på tid och det verkade som om de flesta var nöjda med sina resultat, även jag. Det börjar hända grejer med min simning nu, jag har börjat ta i på ett annat vis och har fått upp frekvensen en hel del vilket bådar gott inför kommande simpass.


Lunchen intogs på Kopparhatten tillsammans med Tomas som tack för min hjälp på Falulägret. Löpningen i kväll gick också bra men fy vad kallt det var, jag hade alldeles för lite på mig. Det var cirka åtta minus i kväll och i tisdags var det fem plus, snacka om temperaturförändring. Jag är uppe i trettiominuters intervall tid på löpningen och den ska öka sakta med säkert.

  

Bilden nedan togs på gårdagens cykelpass med Annie då solen sken och förgyllde träningspasset. Innan vi kom utanför Falun körde vi först under en grävmaskins grävaggregat (det här ordet slog jag upp) och vi undrade vad det ger för otur att köra under en sådan, och strax efter det så blev vi jagade av en grävskopa när vi skulle cykla runt en grävmaskin…haha, där fick vi oss ett skratt, i alla fall efteråt, när vi kommit undan den.

Av Lina Karlsson - 10 december 2007 13:50

I helgen har jag och andra triathleter på elitidrottsprojektet varit på simläger i Älvdalen. Byn ligger ca en och en halv timme från Falun och har något som vi ville ha, nämligen en femtiometers bassäng. Det simmades drygt tjugofem kilometer fördelat på fem pass. Mina axlar blev stelare och stelare och armarna tröttare och tröttare för varje pass. Träningsvärk i latten och i triceps är inte varje dag jag får av simningen men den här helgen fick de jobba rejält. Lite löpning hann vi också med och även volleyboll på lördagskvällen.


Igår eftermiddag när jag kom hem luktade det hyacinter i lägenheten…mm. Jag stack sedan direkt till julmarknaden vid gruvan. Det var riktigt mysigt med alla lokala hantverkare och all närproducerad mat och som vanligt väl värt besöket.


I går kväll bakade jag lussebullar men blev inte riktigt nöjd… det smakade för lite saffran för min smak. Det får bli mer i degen nästa år… precis som om jag kommer att komma ihåg det då…

  

Ovido - Quiz & Flashcards